Behandlingen av revidert statsbudsjett sementerte trinn to i budsjettforliket om avgiftsøkning på ladbare hybrider (PHEV). Vedtaket tar til å gjelde fra mandag 2. juli. Da øker avgiften på ladehybrider med kort rekkevidde fordi vektfradraget reduseres.
Har biler – Ja, det er riktig at dagens ladebare hybrider tas ut og først kommer tilbake som tredje generasjon PHEV med bedre rekkevidde. Det betyr at S- og E-klasse vil være her mot slutten av 2018 mens ladbar C-klasse er tilbake i 2019, sier kommunikasjonsansvarlig Audun Hermansen i Mercedes-Benz Norge.
Men fordi Mercedes i Norge tidlig ble kjent med produksjonshullet som kom til å oppstå mellom de to PHEV-generasjonene, sikret importøren seg nok biler i første halvår til å dekke behovet så langt fram som mulig.
Pause for PHEV Hos Møller Mobility Group blir det også pause i leveransene av ladbare hybrider fra Audi og Volkswagen. Nye PHEV-biler kan enn så lenge ikke bestilles, og for begge merker kan dette få betydelige konsekvenser for samlet salgsvolum.
Annonse
Volkswagen solgte alene 6889 ladehybrider i Norge i 2016 og 5686 i 2017. I følge tall fra OFV er VWs PHEV-volum halvert fra i fjor, og merkets personbilvolum har samlet gått tilbake med 13,4 prosent.
– Det er kun forhandlerbiler i bestilling eller biler på lager som er tilgjengelige. Men forhandlerne har et bredt utvalg biler, og en del biler kan fortsatt endres etter kundes ønske, sier kommunikasjonsansvarlig Anita Svanes hos VW-importøren.
Når de oppgraderte modellene er på plass har ikke Svanes noen eksakt informasjon om, men det blir uansett ikke før noe ut i 2019. Forhandlere BilNorge har snakket med antyder i løpet av våren.
Det samme gjelder for Audi som for Volkswagen, sier Øyvind Rognlien Skovli, avtroppende informasjonsansvarlig for Audi.
– Vi vi har biler på lager, men det vil bli et opphold til oppgraderte modeller er her i 2019, sier Skovli.
Erstattes av nye modeller For BMW er situasjonen at X5 og 3-serie utgår som ladbare inntil helt nye modeller er på plass neste år. Men også BMW-organisasjonen har sikret seg biler som kan leveres utover høsten.
Seks år tilbake var ladbare hybrider nærmest et ukjent fenomen i Norge med kun én modell, Toyota Prius. Året etter kom Volvo med kombinasjonen ladbar V60 og dieselmotor.
Annonse
Først da Mitsubishi kom med Outlander og myndighetene begynte å vektlegge CO2-komponenten i engangsavgiften tyngre og samtidig tone ned HK-elementet – og senere fjerne hele HK-avgiften – tok salget av ladbare hybrider av.
Ny biltype I 2014 sto ladehybridene for 1,2 prosent av personbilsalget, tre år senere økte andelen til 18,4 prosent. Ladehybridene av Golf og Passat har de siste to årene stått for en firedel av VWs salg i Norge.
Men ladehybridene har de siste årene blitt møtt med betydelig kritikk på grunn av kort rekkevidde som myndighetene har honorert med usedvanlig lave satser for engangsavgift, altfor lave etter manges mening.
Statsbudsjettforliket for 2018 førte til at vektfradradragskomponenten i engangsavgiften gikk ned fra 26 til 23 prosent, og fra 1. juli er det bare biler med minimum 50 km rekkevidde som får fullt fradrag. Biler med kortere rekkevidde får vektfradrag tilsvarende andelen av det maksimale fradraget.
Hvordan det slår ut ser du i tabellen under. Tabellen er rangert etter antallet solgte biler i år.