-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Prissjokk for Opels elbilkunder
Tusenvis av nordmenn venter i spenning på ny Opel Ampera-e. Det blir en vesentlig dyrere fornøyelse enn de trodde da de skrev kontrakten.
Vår søsterpublikasjon BilNytt.no kan i dag avsløre at Opel Norge har en god og en dårlig nyhet til sine forhandlere.
Den gode nyheten er at forhandlerne nå endelig får oppgitt leveringstidspunkt for de drøyt 4000 inngåtte kontraktene. Den dårlige er en prisøkning som kan bli vanskelig å svelge for både kunder og forhandlere.
Les: Vår prøvekjøring av Ampera-e
Les også: Mens vi venter på Ampera-e
Opel øker nemlig prisen med 45.000 kroner, også for de som allerede har en skriftlig kontrakt. Dette kommer i tillegg til en økning på 15.000 kroner som allerede er tillagt på 2018-modellene.
Startprisen på Ampera-e vil dermed bli kr 349.900 (pluss leveringsomkostninger), ikke 289.900 som Opel fortalte kundene i desember 2016.
Den eksepsjonelle prisøkningen begrunnes med at salget av Opel fra General Motors til PSA har gjort at betingelsene og prisene for Ampera-e er endret, både for Opel Automobile GmbH, og Opel Norge.
– Forhandlerne vil nå gi de fleste av dem som har tegnet kontrakt beskjed om tildelt produksjonstidpunkt og den nye prisen på bilen, sier PR-sjef Stein Pettersen i Opel Norge til BilNytt.
Tidfestes
Det er forhandlerne som formelt har kontrakt med kundene. De står derfor som avsender av informasjonen. Hver forhandler mottar nå oversikter fra importøren med produksjons- og leveringstidspunkt for bilene de har i bestilling.
Ifølge Pettersen har alle bilene som skal produseres i 2018 blitt tildelt produksjonsmåned. For 2019 er det foreløpig angitt kvartal.
Kunder som ikke aksepterer de nye pris- og leveringsbetingelsene står fritt til å kansellere kontrakten.
– Dette er en utfordring vi nå forsøker å løse så godt som mulig sammen med våre forhandlere. Vi har stor forståelse for at de er både frustrert og skuffet over denne situasjonen, som har skjedd utenfor vår kontroll, sier Pettersen.
Prisgalopp
Da Opel åpnet for bestilling av Ampera-e i Norge i slutten av september 2016, var det uten en fastsatt pris. Forhandlerne opererte med en prisindikasjon på 330.000 kroner (pluss leveringsomkostninger) og skrev kontrakter så blekket sprutet.
Drøyt to måneder senere slapp Opel prisbomben. Etter harmonisert prissetting med andre europeiske land ble den endelige startprisen ble satt til 289.900 - og kundene strømmet til på ventelistene.
I mai i år varslet Opel en prisøkning på 15.000 kroner for biler produsert f.o.m. desember 2017, og i dag er det klart at den blir økt med ytterligere 45.000 - til 349.900 kroner.
Gedigen nedtur
Opel har kun lansert Ampera-e i et fåtall markeder i Europa. Et av disse er Nederland, hvor også prisene nå er satt opp. Fra 3. november er de økt med 5.700 euro, eller rundt 54.000 norske kroner
Det er ved utgangen av oktober registrert 958 nye Opel Ampera-e i Norge, mens drøyt 4000 står på venteliste.
– Det som var på vei til å bli tidenes opptur for hele Opel-organisasjonen i Norge, er i ferd med å bli snudd til en av norsk bilbransjes største, mest krevende og uforskyldte nedturer, konkluderer BilNytt.no.