-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BMW + DCGM = hybrid
I juni kunne vi fortelle at to av bilverdenens største, GM og DaimlerChrysler hadde inngått en allianse for utvikling av hybrid teknologi. Nå har BMW sluttet seg til samarbeidet.
Det trengs nok et bredt samarbeid for å ta igjen forspranget de japanske produsentene – spesielt Toyota – har opparbeidet seg med hensyn til hybrid teknologi. Den nye sammenslutningen skal utvikle en two-mode hybridteknologi som skal øke akselerasjonen samtidig som forbruker synker med 25 prosent.
Det at BMW nå slutter seg til alliansen innebærer en kursendring for den tyske produsenten som tidligere har fokusert på to teknologier; motorer som brenner hydrogen og brenselceller som henter sin energi fra det samme grunnstoffet.
Two-mode prinsippet er hentet fra busser GM kjører i amerikanske byer i dag. Systemet anvender små elektriske motorer som muliggjør tilpasning til en rekke forskjellige slags kjøretøy. GM vil først anvende systemet i en Chevrolet Tahoe og GMC Yukon sent i 2007. Deretter vil Chrysler følge opp med en hybrid versjon av Dodge Durango.
Prius er mest populære hybridbil på markedet, og Toyota planlegger å bygge 180.000 stykker av denne inneværende år. I tillegg har de et samlet årlig produksjonsmål på 62.000 Lexus RX400h og Toyota Highlander. Innen neste år er Toyotas planer å selge 300.000 hybridbiler, og deres suksess er faktoren som trigger konkurrentene til å intensivere innsatsen på dette feltet.