Siden lanseringen i 2014 er det registrert over 25.000 BMW i3 på norske skilter. Hvem skulle for ti år siden trodd en elbil ville toppe BMW-statistikken?
Hadde man samlet alle bilene og parkert dem støtfanger til støtfanger, ville de dannet en rekke på over 10 mil – tilsvarende strekningen fra Oslo til Horten.
BMW i3 har siden 2014 vært BMWs mestselgende modell i Norge. Over 13 prosent av alle verdens BMW i3 kjører med norske skilter. Det gjør Norge til et av verdens største markeder for BMW i3.
Høsten 2013 braklanserte BMW satsingen på elektrifisering med to karakteristiske modeller, BMW i3 og BMW i8. En folkelig elbil og en hybrid sportsbil – begge representanter for noe helt nytt og unikt.
Med en helt særegen tilnærming til både design, konstruksjon og produksjon, har begge modellene virkelig satt BMWs elektriske satsning på kartet.
Da i3 ble lansert hadde bilen et batteri med en bruttokapasitet på 22,6 kWt.
Annonse
Siden den gang er både batterikapasiteten og rekkevidden nærmest doblet – først med et større batteri på 33kWh i 2016, og senest med BMW i3 120Ah i 2018, hvor batteriet fikk en bruttokapasitet på 42,2 kWh.
Mens det i dag ruller rundt 150 BMW i8 på norske veier, kunne BMW i3-kunde nummer 25.000 sette seg bak rattet i sin nye bil forrige uke.
Etter at bilen ble utlevert hos BMW-forhandleren i Bergen, ble kunden overrasket med en aldri så liten ekstra oppmerksomhet: BMW Group Norge byr nemlig kunden på en ukes bruk av sportsbilen BMW i8 i sommer.
– Vi synes det er svært hyggelig å kunne by på noen overraskelser litt utenom det vanlige fra tid til annen. Med både BMW i3 og BMW i8 på gårdsplassen, burde det meste ligge til rette for dobbel dose ren kjøreglede i sommer, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
Milepæler for BMW i3 i Norge:
Med hele 1014 registreringer kunne BMW i3 smykke seg med tittelen «novembers mest solgte bil i Norge» i 2016. BMW i3 ble altså ikke bare den mest registrerte elbilen i november 2016, den tok også hjem seieren uavhengig av drivlinje.
I april 2017 bikket man den magiske grensen på 10 000 BMW i3-er med norsk asfalt under hjulene.
I oktober 2018 ble det satt uoffisiell verdensrekord i Norge da det ble skrevet nærmere 1100 nye kontrakter på BMW i3 i løpet av én måned. Ingen andre markeder kunne altså skilte med like mange signeringer på én måned – uavhengig av landets størrelse.
I desember 2018 kom den største leveransen av BMW i3 til Norge. Hele 572 nye BMW i3 rullet ut fra ett og samme skip på kaia i Drammen.
25 ladbare i 2023 En rekke nye ladbare modeller er snart klare for å videreføre den elektrifiserte arven fra BMW i3 og BMW i8 i årene fremover.
Annonse
I 2021 vil BMW ha serieproduksjon av fire vidt forskjellige elbiler; BMW i3, BMW iX3, BMW i4 og BMW iNEXT. I tillegg vil utvalget av plug-in hybrider fortsette å øke.
I 2023, to år tidligere enn opprinnelig planlagt, vil selskapet tilby 25 ladbare modeller. Frem mot 2025, forventes salget av BMW Groups ladbare modeller å øke i gjennomsnitt 30 prosent hvert år.
PS! Mens mange importører har slitt med å skaffe nok elbiler, er situasjonen en helt annen for BMW.
Forbausende lave bruktimporttall viser at BMW Norge har vært flink til å møte behovet her hjemme og at det ikke har vært noen prisfordel ved å bruktimportere. 2018 er det åpenbare unntaket med 659 biler
Kilde: OVF (Opplysningsrådet for Veitrafikken) per 17/5-2020.
Registrerte BMW i3 i Norge siden lanseringen høsten 2013: