-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BMW på kloakk-jakt
Vi startet denne serien om Design-forslagene til årets bilutstilling i Los Angeles med et bidrag fra BMW. Nå avslutter vi gjennomgangen av de ni deltakerne, med ett fra BMW.
Ikke vet jeg hva som hendte hos Designworks USA, som BMWs lokale designkontor i California heter.
Kanskje satt de der alle sammen og ruget over utfordringen fra den kommende bilutstillingen: «Tegn et 2025 kjøretøy som er inspirert av våre stadig økende kunnskaper om biologi og natur».
Og så utviklet det seg to klare ideer som imidlertid var så forskjellige at det var umulig å avgjøre hvilket som skulle delta i årets Design Challenge.
Selvfølgelig kunne de ha trukket lodd, men hvorfor ikke sende inn begge?
Kanskje var det slik det skjedde, i hvert fall er det to bidrag fra BMW Group Designworks USA denne gangen, og ingen av designerne vi møter har deltatt på den andre gruppens arbeid. Her har man sittet på hver sin skjerm uten antydning til samarbeid.
De har imidlertid likhetspunkter, disse to forslagene. Ingen av dem er for eksempel landeveis- eller gate-baserte.
Den første ut, som het SEED skulle brukes til å besøke de minst gjestmilde områder på kloden, på jakt etter nye livsformer, og ble drevet frem av en fler-funksjons roterende hale som frøet fra et lønnetre.
Navnet på dagens bidrag forteller kanskje litt om hvor denne skal gjøre jobben sin: L.A. Subway heter den og skal unngå trafikk-kaoset oppe på jorden ved å utforske alle de glemte underjordiske vannveiene, der designerne regner med at det finnes et stort nærtrafikkpotensiale.
Når det gjelder fremdriftsformen må jeg tilstå at jeg må melde meg ut igjen: «Her skal man bruke den unike generator-prosessen som skjer i celler, sammen med den effektiviteten man finner i svermer.»
Siden jeg ser jeg har brukt store deler av denne korte serien til litt namedropping, skal jeg også avslutte med en: i dette bidraget finner vi faktisk den eneste skandinaven som har vært med denne gangen.
Anders Thøgersen er dansk, utdannet ved Art Center i Pasadena, gikk rett til Designworks, der han har jobbet både i München og nå, i California.
Og dermed er LA Design Challenge over for denne gangen.
Hvilke utfordringer skal designerne stilles overfor neste gang, tro?