-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BMW selger ut Rover
Det er i dag (torsdag) offentliggjort at BMW har solgt ut Rover til det britiske investeringsselskapet Alchemy. Salget omfatter Rover personbiler, mens BMW beholder Landrover og den nye Mini som er under utvikling.
De siste dagene, etter at det lakk ut at BMW hadde til hensikt å kvitte seg med Rover, har det vært mange spekulasjoner om hvem som kunne være interessert i å overta underskuddsforetaket. VW ble lansert som en mulig interessent med det som motiv å selge Rover-merkede Golfer som motytelse for en avtale om Rolls (det er en pågående strid mellom VW og BMW om Rolls Royce som VW kjøpte i 1998). VW kunne nok godt tenke seg å benytte sine plattformer for å produsere egne biler under Rover-navnet i Storbritannia slik de gjør med Skoda i Tsjekkia og Seat i Spania. En annen mulig kjøper, mente man, kunne være Ford som har store summer på bok og en tidligere BMW-toppsjef i staben (Wolfgang Rietzle som fikk sparken i 1999). Daimler/Chrysler, som ble tatt ved nesen av GM over en Fiat-avtale nylig, var en tredje kandidat.
Salget av BMW vil være positivt for BMWs eiere og gjøre aksjen langt mer attraktiv. Trolig vil det at de nå konsentrerer seg om biler de tjener gode penger på, gjøre at truslene om å bli slukt av en av de store grupperingene avtar.
Selskapet som overtar Rover, Alchemy, er et uskrevet blad i bilbransjen. Som rådgiver har de imidlertid med seg Kevin Morley som var tidligere markedsdirektør hos Rover, og han forventes å overta salgsansvaret. Et nytt selskap vil bli dannet under navnet MG Car Company og det er altså kun personbilene det dreier seg om, Rover 75 som har vært på markedet et drøyt år og de to mindre modellene 45 og 25 som er ventet til Norge i løpet av våren. Videre vil den gamle Minien fortsatt produseres. Noen overdragelsesbeløp er ikke kjent, men de fleste mener BMW har måttet betale en klekkelig sum for å bli kvitt den engelske pasienten.
Hvilke følger overdragelsen får for britiske arbeidsplasser og distribusjon i Norge og verden for øvrig er alt for tidlig å spekulere i, så det får vi komme tilbake til når flere detaljer foreligger.
Av Terje Ringen