Laserlys neste

Nå som LED-lys blir mer og mer vanlige, ser BMW på neste teknologiske terskel. Da er laserlys interessant.

Publisert Sist oppdatert

For å beholde en ledende rolle innen produksjon av premiumbiler, følger BMW nøye med på alt som skjer i industrien.

LED-lysene i nye 6-serie har for eksempel en rekke spesialfunksjoner, som automatiske fjernlys og Dynamic Light Spot som automatisk lyser opp fotgjengere for at de skal synes bedre.

Monokromatisk
Nå jobber BMWs ingeniører med tanke på å introdusere laserlys i bilene om noen år. Denne teknologien kan lede til nye funksjoner for økt sikkerhet og komfort, samtidig som de bidrar til å spare energi og drivstoff.

Per definisjon er laserlys helt annerledes enn dagslys og de mest vanlige typer kunstig belysning vi benytter i dag. Lyset er monokromatisk og konstant, det innebærer at alle lysbølger har samme lengde.

Som et resultat kan laserlys gi en nærmest parallell stråle med en intensitet som er tusen ganger den fra en konvensjonell LED. Intensiteten gjør at laser hovedlys trenger mindre enn halvparten så mye energi som LED hovedlys. Et godt bidrag til reduserte utslipp.

Ufarlig
Laserlyset som benyttes i biler er ikke noen trussel for mennesker eller dyr, siden det ikke projiseres direkte men først konverteres til en form som gjør det anvendelig for bruk i trafikken. Lyset er kraftig og hvitt, det skal også være behagelig å se på.

En annen fordel med laserteknologi er størrelsen på diodene. Med en lengde på bare ti mikron, er laserdiodene bare 1/100 så store som LED-dioder, som i seg selv er kompakte med en sidelengde på 1 mm.

Trass muligheter dette byr på, har ikke BMW-ingeniørene til hensikt drastisk å redusere størrelsen på hovedlyktene, selv om det teoretisk ville være fullt mulig. Til det er lyktene en for viktig del av BMWs designspråk.

Les om BMW i-serie

Første produkt der BMW anvender laserteknologien i lyktene, er i Concept i8 – en forløper for den nye i-serien med elbiler som skal på markedet om noen år.

Powered by Labrador CMS