-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Med Toyota i tet
Det kan virke utrolig i dagens Prius- og miljøtider, men Toyota var en gang i toppsjiktet blant verdens rally-konkurrenter. Det er skrevet bok om det.
Toyota hadde syslet med bilsport tidligere også, men det var i 1988 det virkelig tok av. Med et stjernelag i Safari og en rekke strålende innslag i europeiske rallies, i RAC lå de i tet svært lenge.
Derfra var det en rekke topp-innsatser, inntil det hele fislet ut i 1995 med ulovlig turbo, diskvalifikasjoner hele veien, og halen mellom beina.
Etter dette var det forsøk på Formel 1, også det endte, om ikke med disking, så nok en gang med halen mellom beina.
Det Toyota har nå er skikkelig kred på Hybrid-området. Kanskje ikke akkurat det som får hjertet til å slå fortere – derfor er det spesielt velkomment med en bok om storhetstiden, med de rå Celicaene fra 1988 til 1995.
Det hele dreier seg rundt en av ”våre egne”. Ove Anderson var en superstar allerede på begynnelsen av 70-tallet. Han hadde vunnet topp-konkurranser som Monte Carlo og Akropolis og vært fabrikkfører for lag som Saab, Lancia, Ford og Alpine-Renault.
I 1972 kjørte han Toyota, og han fikk jommen fabrikken til å hjelpe ham med å sette opp et eget team hjemme i Sverige.
I 1975 begynte dette å bli virkelig alvor, da flyttet TTE (Toyota Team Europe) først til Bryssel, og deretter til Köln hvor det ble en fabrikksatsing på høyde med for eksempel Fords og Fiats.
Det ble mye Safari og Elfenbenskysten i begynnelsen, men så i 1988 begynte den virkelig seriøse rally-innsatsen med førere som Carlos Sainz, Juha Kankkonen eller Didier Auriol.
Når jeg sier at det er Graham Robson som forteller denne historien mellom to permer, behøver jeg ikke legge til at den er både velskrevet og så korrekt som det vel går an å få slike historier. Bildeutvalget er også glimrende, han har de beste forbindelser til slike kilder.
Det som gjør at du kanskje skal tenke deg om tre ganger før du skaffer deg denne boken, er at det kan bli dyrt.
Denne ene boken koster nesten ikke noe, men Robson har blinket ut 16 andre spennende rallybiler, som alle sammen skal inn mellom disse permene, og i samme format, slik at man kan gå fra den ene boken til den andre og på den måten få en temmelig komplett rallyhistorie fra ikke-så-langt-tilbake.
Tar du sjansen på å bli hekta kan jeg anbefale denne på det varmeste.
FAKTA:
Tittel: Rally Giants - Toyota Celica GT-Four
Forfatter: Graham Robson
Utgiver: Veloce Publishing Ltd.
ISBN: 978-1-84584-184-3
Innhold: 128 sider / 100 bilder
Pris: £15,99 + porto