-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Buddy & Think fusjonerer
Det later til å bli en knirkefri sammenslutning av de to norske el-transport-produsentene. Det eneste som ikke er klart er hva det nye produktet skal hete: Tuddy eller Thuddy (logisk løsning) eller Tubby/Thubby (som noen anser som mer funky).
Egentlig burde vi har fattet dette meget tidligere, fordi det var så mye som ga oss klare indikasjoner på hvilken vei utviklingen tok. Men det var ikke før vi gikk skikkelig gjennom en produksjonsplan vi fant på veggen hos Valmet, i den delen av den finske fabrikken som nå produserer Think, at biten falt på plass.
Derfor kan BilNorge, akkurat i dag, eksklusivt presentere historien om den første store fusjonen i norsk bilproduksjon.
Shutdown/Buddy sto det på en plan som viste årsproduksjonen for Think hos Valmet. Og produksjonstallene som fulgte viste en skikkelig stigning.
Selvfølgelig er det oppsiktsvekkende når BilNorge i dag kan avsløre at Buddy og Think nå skal gå sammen i en større enhet. Men på den annen side er det hele så logisk og inneholder et så overbevisende industrielt rasjonale at vi nesten er flaue for at vi ikke har forstått hva som skjer før i dag.
Da vi besøkte Valmet i forrige uke for å se på Think produksjonen som sakte kommer i gang der, snakket Jan Brentebråten, som er direktør i Think med ansvar blant annet for salg og markedsføring, mye om nye distribusjonsformer. Og spesielt var han opptatt av Norge i første omgang. Norge skal jo være hovedmarkedet for Think.
LES: Ny Think i 2012
Men der er jo allerede Buddy vel etablert gjennom et nytt samarbeide med Autoringen, hvor man finner en rekke velrenommerte bilforhandlere over hele landet. Og i et langt høyere antall enn det Think kunne ha håp om å nå på kort tid.
LES MER: Bilforhandlere skal selge Buddy
Siden RøhneSelmer-gruppen er en sentral hub både i Thinks nåværende distribusjonssystem og i Autogruppen, ser vi ikke bort fra at denne store Ford-forhandleren også har vært en motor i forarbeidet til samarbeidet.
Så har vi meldingen fra et par dager siden om at Think skulle ansette inntil 50 nye toppkvalifiserte medarbeidere som skal arbeide med å utvikle nye kjøretøy.
LES MER: Think utvider i Norge
Det er, når vi tenker etter, selvfølgelig vanskelig å forstå at man trenger så mange til å utvikle neste Think, som vi også vet skal gå på omtrent samme plattform som dagens. Men når vi endelig har fått opp øynene for at det er større ting i gjære, er selvfølgelig denne bemanningsøkningen meget logisk.
Buddy har på sin side ikke kommet skikkelig i gang med produksjonen av sin nyeste modell.
LES OGSÅ: Ny Buddy klar til produksjon
Kjenner vi Jan Petter Skram (en av gründerne) og hans ledergruppe rett, så kan dette ha sin årsak i at de nettopp ventet på dette nye samarbeidet, og ikke ville sette i gang noe som viste seg både å koste penger og å være unødvendig.
For ikke bare vil de få helt andre produksjonsfasiliteter hos Valmet, slik at de også kan glemme planene om produksjon i Polen eller Portugal, men de vil jo også få et produkt som nødvendigvis MÅ endres noe i forhold til den nye modellen de viste i høst. Derfor er en tilsynelatende forsinkelse ganske logisk.
Det viser seg nemlig at vi nå også har fått et fotobevis for denne historien. Med på turen til Valmet, sammen med en rekke bil- og forretningsorienterte journalister, var også en fotograf som jobber for Carls Cars.
De som kjenner dette bladet, og husker innsatsen til Karl Eirik Haug, tidligere spaltist i BIL og redaktør for Carls Cars, vil vite at det er ikke akkurat biler som står i sentrum – men mennesker.
Så Marius Ektvedt, fotografen, rotet rundt på fabrikken alle andre steder enn der vi var, for å ta bilder av Valmet-ansatte i en eller annen Think-setting. Jeg fikk lov til å gå gjennom bildene hans, og hva finner vi?
Som en fjern bakgrunn til et nydelig portrett av en kvinnelig kvalitetskontrollør ser jeg en bil jeg ikke umiddelbart kjenner. Heldigvis bruker Ektvedt storformat film, så det var mulig å dra bildet meget stort opp. Resultatet kan vi bringe her, med stor takk til fotograf og CC-redaktør.
At det står Tuddy på fronten indikerer ikke at navnet er endelig bestemt ennå, for det viser seg – har vi fått greie på fra andre kilder i dag – at det er litt konflikt på et spesielt nivå.
Nå skal ikke BilNorge forsøke å lage drama, men vi vet alle at designere er ganske spesielle personligheter. Jernsterke primadonnaer er ofte en ganske korrekt beskrivelse. Dette gjelder selvfølgelig ikke våre venner hos Think og Buddy, men faktum er at begge selskapene har sine meget profilerte designere, Katinka von der Lippe og Jo Espen Bjerk.
Det som er litt pikant er at da Bjerk fremdeles var student på Arkitekthøyskolen i Oslo, var von der Lippe i full gang med nye ideer om Think, og brukte studentene på AHO til mange morsomme oppgaver.
Såpass morsomme, kanskje, at det smittet - for i hvert fall var diplomoppgaven til Bjerk i 2004 en ekstremt god Think på Messerschmitt-maner, med to hjul foran og ett hjul bak. Think Tripster kalte han den – jeg har en følelse av at veletablerte von der Lippe kanskje syntes den var litt frivol.
Antakelig tar jeg fullstendig feil, og det vil komme til å vise seg at de to selskapenes designavdelinger også kommer til å fusjonere fullstendig sømløst og smertefritt. Men, la meg si det sånn, at dette blir vel den delen av fusjonen jeg kommer til å følge med størst interesse.
Et annet element som jeg inderlig håper vi ikke kommer til å se i praksis, er ordspill i pressemeldinger og informasjons-materiell.
Think innførte på mange måter et element av substansiell underlighet, ved at de døpte produktet sitt for
Th!nk. Den siste tiden har de brukt et engelsk PR-firma til blant annet pressmeldinger. En av dette firmaets ansatte gikk rundt på hotellet i Turku (der vi bodde i forbindelse med Valmet-besøket) og snakket om ”thuddenly” og ”thurprise” og ”thignificant”.
Den gangen trodde jeg det var et handicap, en talefeil, at han ikke kunne si S, men brukte Th-lyden. Med det vi vet nå om foreslåtte merkevarenavn, Thubby eller Thuddy, begynner vi å bli svært engstelige for at dette også skal nedfelle seg i det skriftlig materiale.
At han simpelthen gikk rundt og trente på en ny fremtid med en fornyet PR-kontrakt. Og at alle involverte hadde falt for tankegangen om at man alltid må ha noe som er helt unikt.
Jeg ville tro at et produkt som det jeg nå ser frem til, vil være både spennende nok og unikt nok til at man ikke behøver begynne å klovne det til.
BilNorge skal selvfølgelig komme tilbake til disse planene så snart vi vet noe mer.
PS! Som mange sikkert har kommet frem til var dette BilNorges aprilsnarr