-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Synkende Kina-salg
Det har lenge vært klart at bil-investeringer i Kina bør være langsiktige. Og med Kina på vei inn i det internasjonale handelssamfunn blir de enda mer langsiktige, for nå blir ikke Kina lenger et beskyttet marked.
De fleste observatører er imidlertid enige om at kundene venter fordi toll og avgifter vil synke kraftig de neste årene nå som Kina er på vei inn i World Trade Organisation. Biler bygget lokalt, eldre modeller fremstilt på urasjonelle fabrikker med masse håndkraft og tvilsom kvalitet kan gå i et isolert marked som gjør alt for å beskyttet egen produksjon. Men når grensene åpner og tariffene forsvinner blir bildet et annet.
Men de som allerede er tungt inne i Kina gir seg ikke. Volkswagen åpnet bilutstillingen i Beijing med å fortelle om planer for å produsere en ny, liten, Kina-eksklusiv bil, som skal lanseres i 2002. Den skal produseres ved Shanghai-fabrikken og baseres på Polo, og kunne konkurrere direkte mot importmodellene.
Toyota viste planer for lokal produksjon av en Kina-Vitz (som Yaris heter i Japan) og GM gjør en omvendt Buick når de nå planlegger et partnerskap med to store produsenter for å bygge en ny småbil. Det er med andre ord ting som tyder på at ikke bare kundene, men også bilfabrikkene har oppdaget at småbiler begynner å bli meget interessant på det store kinesiske markedet.
Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no