-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Capone-Cadillac på blokka
Kanskje et område for sosialantropologer? Hvor mye dyrere blir en gammel Caddy fordi den har tilhørt en supergangster? Svaret kommer den 28. juli.
Av en eller annen grunn får en bil større verdi når den har vært eid av en berømt person. Jeg har aldri forstått hvorfor John Lennons manglende bilinteresse skal gi hans bilvalg dobbelt så høy verdi når de en gang formidles videre via en auksjon.
Akkurat som jeg heller ikke er sikker på at Al Capone virkelig hadde kvalitet og kjøreegenskaper i fokus da han kjøpte seg en V8 Town Sedan fra Cadillac i 1928.
Men ifølge RM Auctions, som skal banke den bort om noen uker, er dette en av verdens eldste skuddsikre biler. Det første Capone gjorde etter å ha kjøpt den, var å kjøre bort til en lokal karosserimaker og få alt så skuddsikkert som mulig.
Det utrolige er at den 93 år gamle sønnen til han som drev karosseriverkstedet fremdeles husker hvordan faren jobbet på bilen, og hvordan Capone selv kom tilbake og betalte for jobben i cash før han kjørte ut med bilen. Capone var jo konge, klart slike minner lever.
Dessverre har senere restaureringer fjernet 1500 kg av den tunge armeringen, men de tykke glassene er i hvert fall bevart, og den nedsveivbare bakruta, veldig nyttig når man skulle bænge forfølgere, er fremdeles i virksomhet.
Men det mange flere og mye lenger historier om denne bilen. Og ingen forteller dem så godt som forfattere av auksjonskataloger.
Så synd at disse ordkunstnerne ikke henvender seg til et bredere publikum, da ville vi vanlige skribenter få virkelig konkurranse (bortsett fra de journalistene som lever av å skrive av auksjonskataloger da). Men du kan få hele historien selv hvis du går til www.rmauctions.com
RM regner forresten med at bilen kan ende hvor som helst mellom 300.000 og 500.000 dollar. Uten Capone snakker vi halvparten.