-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny Renault Megane på veien
Renault er det raskest voksende volummerket i Norge. Nå kaster de seg inn i det tøffeste segmentet i Europa med en splitter ny Megane.
Hva slags bil er dette?
Megane er Renaults utfordrer i C-segmentet, bedre kjent som Golf-klassen. Dette er verdens største og mest konkurranseutsatte segment med et årlig salg på 30 millioner biler globalt, og rundt 5,5 millioner i Europa. I Norge tilhører hver tredje nye bil denne klassen.
I første omgang lanseres Megane som femdørs kombikupe, den er på plass i Norge i mars. Men et halvt år senere følger også Megane stasjonsvogn.
Motor / drivverk?
Megane tilbys med et stort utvalg drivlinjer, men den norske importøren har valgt å satse på to bensinmotorer og to dieselmotorer.
Den rimeligste modellen har en 1,5-liters dieselmotor med 110 hestekrefter og manuell 6-trinns girkasse. Dette forventes å bli volumselgeren hos oss, og mot et pristillegg på 25.000 kroner kan den manuelle girkassen erstattes med en 6-trinns dobbel clutch automatkasse.
Alternativet på dieselfronten er en 1,6-liter med 130 hk. Denne leveres kun i kombinasjon med manuell girkasse.
Foretrekker du bensinmotor fins det også to alternativer. Viktigst for volumet er en 1,2-liter med 130 hk som kan leveres med 7-trinns dobbel clutch automatgir for et pristillegg på 20.000 kroner.
Men det fins også en entusiastbil, Megane GT, som har en 1,6-liter med 205 hestekrefter og 7-trinns dobbel clutch girkasse som standard.
Under lanseringen i Portugal kjørte vi Megane GT med automatgir og 1,6 dCi med manuell girkasse.
Megane GT er en «mild» utfordrer til biler som Golf GTI og Focus ST. Den har svakere motor, 205 hk mot hhv. 230 og 250 hk, men det den mangler av effekt, tar den igjen på attraktiv pris. Og null til hundre på 7,1 sekunder er jo ikke å forakte.
En Megane GT koster 395.000 kroner med en god utstyrspakke mens du lett passerer en halv million om du går for Golf GTI eller Focus ST med ønsket utstyr.
Dieselmotoren i dCi 130 er meget trekkvillig takket være et dreiemoment på 320 Newtonmeter ved 1750 omdreininger. En litt lang vandring på girspaken trekker ned inntrykket.
Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Nye Megane har attraktiv design, et rommelig bagasjerom og leveres med rause utstyrspakker. På de høyeste utstyrsnivåene finner du gadgets som normalt er forbeholdt høyere klasser.
Sammenlignet med Golf får du mye bil for pengene. En tøffere utfordrer blir nye Opel Astra som er meget attraktivt priset.
Hvordan er den å kjøre?
Komfort og støydemping er upåklagelig, og takket være rause justeringsmuligheter av ratt og førersete er det enkelt å finne en god sittestilling.
Megane har kjøremodi som lar deg velge mellom komfort eller mer sportslige kjøreegenskaper. Vi fant den automatiske innstillingen best egnet i begge bilene vi kjørte.
Dieselutgaven har et understell som takler ujevnheter i asfalten bra, mens GT-utgaven med stivere fjærer blir litt for stiv om du har komfort som viktigste kriterium.
Hvem passer den for?
Alle som er på jakt etter en moderne, velutstyrt bil i kompaktklassen bør vurdere en Megane opp mot de mange konkurrentene i kassen.
Og når stasjonsvognen kommer på markedet til høsten får også de som trenger mer plass et attraktivt alternativ.
Ønsker du en sportslig bil med høyt utstyrsnivå og moderat pris, er Megane GT en bil du bør se nærmere på.
Konkurrenter?
I Norge «eies» segmentet av Golf med 16.000 biler hittil i år (hvorav nesten 9000 elbiler og 2000 plug-in hybrider). Andre storselgere er Toyota Auris, Audi A3 og Ford Focus. Men utvalget er enormt, det fins nærmere femti modeller å velge mellom i klassen.
Den norske importøren har lagt et forsiktig salgsmål på 310 biler i 2016 – nye Megane fortjener et vesentlig høyere volum enn det.
Dette liker vi:
Lekker design, god komfort, rikholdig utstyr på de høyeste nivåene. Meget attraktiv pris på entusiastbilen Megane GT.
Dette liker vi ikke:
Litt lang vandring på girspaken ved manuelt gir. Litt stivt oppsett på Megane GT tar bort noe av komforten vi finner i den vanlige modellen. Bagasjerommet har en høy lasteterskel.
Motor: | 4-syl. turbo bensinmotor, 1616 ccm |
Effekt: | 151 kW (205 hk) v/6000 o/min. |
Dreiemoment: | 280 Nm v/2400 o/min. |
Girkasse: | 7-trinns dobbel clutch automat |
Mål LxBxH: | 436 x 181 x 145 cm |
Akselavstand: | 266,9 cm |
Bakkeklaring: | 145 mm |
Egenvekt m/fører: | 1392 kg |
Tillatt totalvekt: | 1924 kg |
Maks hengervekt: | 1300 kg |
Bagasjerom: | 434-1247 liter (VDA) |
Aks. 0-100 km/t: | 7,1 sek. |
Toppfart: | 230 km/t |
Snittforbruk (oppgitt): | 0,60 l/mil |
CO2: | 134 g/km |
Pris: | kr. 395.000 |