-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Golf som Touchpad
VW var litt mer tilbakeholdende enn fetter Audi ved åpningen av elektronikkmessen i Las Vegas. Deres bidrag var en Golf R bygget omtrent som en touch-pad.
Det er ikke SÅ lenge siden spesialbyggerne bygget om amerikanske vans slik at de omtrent kunne styres av øyelokket. En teknologi og en teknikk som har skapt en helt ny form for frihet for en rekke bevegelseshemmede mennesker.
Det er kanskje på tide at vi andre også skal kunne dra nytte av slik tankegang. Volkswagen synes i hvert fall det, på Consumer Electronics Show viser de en Golf R som de har døpt Golf R Touch.
Det er akkurat det det dreier seg om – svære berøringsfølsomme skjermer og andre typer sensorer erstatter alt som heter knotter, knapper, reguleringshjul, sleider – alle mekaniske greier man bruker til å gi en ordre med.
Skjermstyrt
Rett foran deg har du en 12,3-tommer som erstatter den vanlige instrumentgruppen (kjent fra bl.a. nye TT).
Så har du en 12,8-tommer og en 8-tommer helt i midten. Begge disse siste er der for at du kan gi beskjeder om mer varme eller at du vil diktere en mail eller hva det måtte være.
Den lille pad’en er også utstyrt med berørings-feedback slik at du føler en klar tilbakemelding om at din beskjed er oppfattet og skal uføres.
Men foreløpig er vi ikke særlig lenger enn et stykke inn i Tesla-land.
Kameraer montert inne i kabinen bringer oss derimot noen tiår videre inn i fremtiden. De oppfatter gester, omtrent som når du arrogant knipser med fingrene for å påkalle kelnerens oppmerksomhet.
Intuitivt
Håndbevegelser kan innstuderes, omtrent som man trener opp en diktat-funksjon på dagens smart-telefoner.
Rekk ut armen for å få på høyre blinklys, for eksempel (litt dårligere plass for venstre, kanskje), eller tørk svetten av pannen for å slå på aircondition der du regulerer temperaturen ved å senke eller heve den flate hånden – for eksempel.
Volkswagen legger til at noe av dette allerede er i produksjon, for eksempel en primitiv versjon av gest-oppfatningen som de kaller proximity tracking – spør ikke meg.
Nær fremtid
Dessuten får vi vite at infotainment-moduler som CarPlay, Android Auto og MirrorLink allerede nå monteres i 2015-modellene.
Egentlig er jeg ikke så imponert av akkurat dette. Og jeg gleder meg til vi får berøringsskjermer som er slik at vi ikke behøver å fjerne blikket fra veien.
Det jeg faktisk synes er hyggeligst med dette Volkswagen, konseptet er den utvendige lakken.
Enda en som følger i Peugeots spenstige fotspor ved å dele det tofargete karosseriet opp på tvers – i en forpart og en bakpart, i stedet for, som vanlig, på langs.
Der er det faktisk også litt fremtid.