-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Soltak med måne og mer
Harman viser frem teknologi som lar deg vise hva du vil i "soltaket" og høyttalere som tar fasongen til dine favorittmerker.
For et snaut år siden kjøpte Samsung opp Harman-konsernet, og fikk med det noen skikkelige lyd-navn i porteføljen. AKG, Harman Kardon, JBL, Mark Levinson, Becker – det ringer kanskje noen bjeller?
Men nå begynner det å blomstre andre veien også, for med Samsung i ryggen kan Harman vise noen ganske kule skjerm-konsepter, som for eksempel det de kaller MoodRoof.
Navnet spiller selvsagt på det amerikanske navnet for soltak; moonroof.
Men her slipper du ikke inn verken sol eller måne, men viser heller akkurat det du ønsker.
Kjører du på en lang og trist veistrekning som går usedvanlig sakte, og humøret begynner å nærme seg kritisk punkt, er MoodRoof kanskje noe som gjør at du kan trekke på smilebåndet igjen.
Se for deg at du kan sette på bildet av en tett skog i taket, så det oppleves som du kjører på en fin landevei! Så kan du med en av Harmans andre nyvinninger for CES-utstillingen spille av beroligende fuglekvitter i din personlige høyttaler i nakkestøtten?
Eller kanskje du bare vil ha litt sollys på en regnfull dag – eller kanskje omvendt? Synet og lyden av regn som faller på taket når du lener deg tilbake og ser i taket?
Tiltenkt autonomt
For MoodRoof er ikke i utgangspunktet tiltenkt dagens biler, men heller autonome biler. Biler hvor alle i bilen kan sitte vendt mot hverandre og oppleve interiøret som et humør-rom, innstilt akkurat slik man ønsker det selv.
Teknologien baserer seg på Samsungs QLED-teknologi – skjermteknologi som baserer seg på bittesmå (vi snakker mellom to og ti nanometer, en nanometer = 0,000001 millimeter) partikler som endrer farge.
Har du mange nok slike ved siden av hverandre, får du en veldig høyoppløst skjerm, som i Samsungs tilfelle gir blant de beste bildene markedet har å by på.
Ideen om å gi personalisert innhold i bilen er naturligvis ikke nytt – alle former for infotainment gjør jo dette. Men en skjerm i taket er nytt.
Jeg får litt flashbacks til de elektrokromatiske glasstakene i gamle Maybach, som kunne endre fargetoning med et tastetrykk. Det er for øvrig samme teknologi Boeing bruker i sine Dreamliner-fly i stedet for tradisjonelle vindusluker.
Bare at Harman tar det mange, mange skritt videre.
Hva så med den personlige høyttaleren? Jo, mange biler har brukt høyttalere i nakkestøtten. Mazda MX-5 og Nissan Micra er eksempler på biler med dette i dagens marked (begge med Bose-anlegg, for øvrig).
Fasongendrene høyttalere
Lyst å høre opera gjennom Harman/Kardon-anlegget? Fint, høyttalerne tilpasser seg.
Lyst å høre sylskarp progrock gjennom Mark Levinson? Ikkeno’ problem, høyttalerne tilpasser seg det og.
Nå sier ikke Harman mer enn at dette skal være såkalte «Proprietary Shape-shifting Speakers», og at enkelte elementer som diskant-høyttalere kan justere opplevelsen fra det ene merket til det andre, både lyd-dynamisk og visuelt.
Jeg vil tippe du ikke får en Harman-høyttaler til å se ut som Burmester-høyttalere, dog, men Harman har jo nok av merker å ta av fra porteføljen.
… og nei, jeg er like forbløffet som deg over at Harman har brukt en Volvo XC90 som demonstrasjonsinteriør for konseptene sine. De eier ikke Bowers & Wilkins, hoffleverandør til Volvo.