-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Russiske forviklinger
Samtidig som den nye Lada Niva teases, dukker det opp mørke skyer foran høstens bilutstilling i Moskva. Og salget stuper.
De som planlegger å besøke den internasjonale bilutstillingen i Moskva (27/8-7/9) risikerer åpenbart en bomtur.
Det trues nå med forbud mot import av biler fra vesten, dersom sanksjonene mot Russland fortsatt skal strammes inn. Importerte biler utgjorde 27 prosent av fjorårets personbilsalg, mens andelen utgjorde 40 prosent for lastebiler.
Nå skal ikke et importforbud gjelde biler produsert i Russland der bl.a. Ford, Renault, Hyundai og VW har fabrikker – men stemningen der begynner også å bli ganske halvhjertet.
Svært mye av Fords Europa-resultat i første halvår ble påvirket negativt av at verdien i investeringen ble nedskrevet.
Volkswagen rapporterte lavere fortjeneste i første halvår, i en stor grad forårsaket av et fallende russisk marked, og Renault regnet med en nedgang på 10 prosent i det russiske markedet i år.
Den prognosen ser mange på som pessimistisk, riktignok har Renault-Nissans volum sunket med 10 prosent i første halvår, men totalmarkedet ligger nå 17 prosent etter.
Det er de hjemmelagde som ramler mest. For eksempel AvtoVaz, med Lada, nesten 20 prosent etter og Chevrolet, som bygger Niva, 19 prosent bak. Kineserne, blant dem Geely, Great Wall og BYD, får også skikkelig juling.
Lada topper riktignok bestselgerlisten med sin Granta, og så har de Kalina på femte, Largus på sjette og Priora på niende. Gamle Niva, som i stor grad er overtatt av Chevrolet, er fremdeles på 11. plass på halvårsstatistikken, men i fritt fall (nummer 18. i juni).
Det skal det åpenbart gjøres noe med. I dekadent vestlig stil har Chevrolet lagt ut teaserbilde av en ny Niva, som skal være blant debutantene på Moskva-utstillingen (hvis den finner sted).
Niva må vel være blant de aller eldste konstruksjonene som fremdeles er i nesten uendret produksjon.
LES OGSÅ: Ladas nye Evoque
Den stammer fra 1977 og fikk en Chevrolet-utgave i 1998, da GM gjorde en avtale med AvtoVAZ. De sørget for at Bertone ga bilen en liten facelift for noen år siden, men hos AvtoVAZ (som nå jobber sammen med Renault) fortsetter bilen i original-utgaven der den nå heter 4x4.
Vi kan trygt regne med at den nye Chevroleten vil bli en skikkelig off roader, det lille vi ser av bildene viser skikkelige terrenghjul, innsugningssnorkel, ekstralys, beskyttelse under og en solid takrail.
Og teksten forteller at bilen vil være det perfekte valg for «kunder som elsker sitt fedreland og som vil nyte dets store, åpne terreng til alle tider av året».