Dystert foran Detroit

De to store amerikanske har ikke mye å feire når Detroit-utstillingen i dag åpner sine dører. Med nedgang også i desember, har GM og Ford sine laveste markedsandeler hjemme noensinne.

Publisert Sist oppdatert

GM gikk 4,4 prosent tilbake i fjor og endte med en markedsandel på 26 %. Ford gikk tilbake med 4,7 prosent og endte på 17,4. Men det er ikke riktig å snakke om en voldsom tilbakegang for amerikansk bilproduksjon. Både Chrysler, Toyota, Honda og Nissan har stor produksjon i USA, og alle merkene kunne vise fremgang i forhold til 2004.

At personbiler solgte mer enn trucks for første gang siden 1981, er dels et bevis på at amerikanerne er mer følsomme overfor bensinpriser enn man trodde, og dels en forklaring på GMs og Fords tilbakegang. De to er vel mer enn noen av de andre avhengig av trucksalg for å få tallene til å gå i svart.

GMs eneste trøst er vel at Chevrolet igjen solgte flere biler enn Ford. Siste gang det skjedde var i 1986. ”Fantastisk”, sa Mark LaNeve, GMs ansvarlige for salg i Nord Amerika, ”men vi kommer ikke til å bruke tid, penger og energi på å feire det”. I fjor vant Chevy med 17.000 biler, året før endte Ford snaue 19.000 biler foran. Det er trangt på toppen.

Totalt økte det amerikanske nybilmarkedet med noe under en prosent i fjor. Men måten noen av disse 17 millioner bilene ble solgt på, tyder på at det ”naturlige markedet lå et godt stykke under det som ble resultatet.

LES OGSÅ:

Detroit-fremtiden diskuteres

Store Detroit-deminstrasjoner

Powered by Labrador CMS