-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny småmotor-familie fra GM
Hos Opel skjer det en fornyelse av motor-utvalget. Vi kan se frem mot en modul-oppbygd Ecotec-generasjon.
GMs planer om en helt ny tresylindret motor, som også skal morfe inn i en firer, ligger noen år frem i tid. De snakker om at produksjonen skal begynne om et par år, og at i 2020 skal det produseres to millioner i året av den nye familien.
LES OM: Treer fra Ford
Akkurat i GMs tilfelle er det en litt trist beskjed, fordi det knytter seg sentimentale minner til den eksisterende Ecotec-linjen. Den ble nemlig konstruert av Fritz Indra, en av de mest legendariske motorkonstruktører fra de siste 30 årene.
Han er østerriker og hans motorideer fikk Alpina på banen med de ombygde BMW’ene.
Deretter var han sjef for Motorutvikling i de spennende årene mellom 1980 og 1985, hvoretter han overtok maskinavdelingen hos Opel, og ble etterhånden sjef for GM Powertrain.
Som pensjonist er han blant annet en meget vital konsulent for AVL, et av de mest progressive motorlaboratoriene i bransjen.
Kan vi kanskje håpe at GM gir AVL et oppdrag eller to i forbindelse med de nye motorene slik at vi kan få en flik av Indra i den nye generasjonen også?
I hvert fall snakker vi om en rekke motorer, tre og fire sylindre, der de seriøse komponentene er identiske slik at vil kan snakke en typisk modul-konstruksjon.
De skal strekke seg fra 1 liter til 1,5, selvfølgelig være ledende innen NVH-området, og nesten ikke bruke bensin i det hele tatt.
De skal være enkle å sette sammen, komponentene kan være produsert mange steder og så bli sendt til de lokale sammensettingsstasjonene. GM har foreløpig ikke sagt et ord verken om hvor de skal produseres eller i hvilke biler de først skal introduseres.
Men de har fortalt om et imponerende nettverk av konstruksjons- og design-enheter. Både Powertrain i Detroit, GMs Pan Asia Technical Center i Korea og SAIC og SGM – GMs partnere i Kina, har deltatt i konstruksjon og utvikling av den nye familien.