-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mens vi venter på Ampera-e
Chevrolet Bolt selger elendig, derfor forlenger GM stengingen av Orion-fabrikken – til lageret begynner å nærme seg normalt igjen.
Hva det har med oss å gjøre?
Det er på Orion-fabrikken man bygger denne LG-spesialen som på norsk heter Ampera-e. En Sonic-plattform der 11 kritiske koreanske LG-komponenter gjør denne konvensjonelle småbilen til en elektrisk bil som nordmenn står i kø etter.
Problemet for GM er at det egentlig bare er nordmenn som står i denne køen. Generelt er det altfor høye billagre i USA nå. Det står mange nok biler ute hos forhandlerne til å møte 105 dagers salg. Høyeste lagerbestand på ti år.
For Bolt er det enda kjedeligere, fra 1. juni til 1. juli økte lageret fra 104 til 111 dager, men GMs folk er kjapt ute med å forsikre om at Orion-stengningen skyldes Sonic-salget, som er 37 % ned så langt i år.
Bolt har nemlig fremdeles litt å gå på – den vil ikke være tilgjengelig i alle 50 stater før uti august.
Det er imidlertid flere som bekrefter det vi kunne fortelle om i siste BIL. Da besøkte vi en amerikansk forhandler som kunne levere så mange Bolt vi ønsket, i forgårs. Og med en solid rabatt på listeprisen.
Faktisk har eldgamle Leaf solgt bedre enn Bolt i to av årets måneder i USA, og nå i juni var det fremdeles ganske jevnt: 1642:1506.
Det er vel dessverre bare å slå fast at selv om Norge er en global sensasjon når vi snakker elbiler, er vi allikevel ikke så sensasjonelle at GM kan holde en hel fabrikk åpen bare for å fylle opp et visst etterslep her hjemme.
Og skal vi se helt objektivt på det så er nok problemet større for de 9.400 Orion-ansatte som har fått en lite ønsket ekstra ferie fra juni og langt ut i august.
PS:
Hvis du vil vite hvorfor jeg kaller denne bilen LG-spessial og kanskje ikke er ydmyk nok, så les denne listen:
Levert av LG
- Elmotor
- Inverteren (den som på underlig vis endrer likestrøm til vekselstrøm)
- Laderen i bilen
- Kompressoren til klimakontrollen
- Battericellene og de komplette batteripakkene
- Modulen som fordeler høyspenningen til de forskjellige komponentene.
- Batterivarmeren
- Modulen som sørger for lavspenning til komponentene ombord
- Kommunikasjonsmodulen som sørger for forbindelsen mellom bilen og ladeboksen.
- Instrumentene
- Infotainment-systemet
Jeg har en sterk følelse av at Tesla kommer til å bruke “Made in USA” når de skal begynne å markedsføre Bolt-konkurrenten, Tesla 3.