-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Camaro og Firebird ut
GM fortsetter sine nådeløse myrderier. Etter Oldsmobile, som jo tross alt er en 100-åring, er det tid for to spreke 35-åringer: Camaro og Firebird. Biler som virkelig definerte muskel-biler for USAs ten-åringer har ikke lenger appell – hevder GM.
Camaro kom i 1966, Pontiac-varianten året etter. Til nå har disse to overlevd med bare fire skikkelige fornyelser – den siste for ni år siden. Her var det nemlig ingen grunn til å rote for meget med den opprinnelige oppskriften: en svær V-åtter som drev bakhjulene, det hele i en så billig, men attraktiv, innpakning som mulig.
6,6 millioner slike biler er laget, ingen ble vel mer berømt enn den svarte Trans Amen til Burt Reynolds i Smokey. Men det er nok dessverre ingen tvil om at salget har sakket akterut i det siste. Så langt i år ligger de to modellene, med snaue 40.000 registreringer, på en tredel av Mustang-tallet.
Samtidig med at de to forsvinner når 2002-modellåret renner ut i midten av neste år, skal Ste. Therese-fabrikken utenfor Monteral, Canada, stenges for godt. Den åpnet i 1965 og har avlevert milepæler som Chevrolet Monza og Pontiac Grand Prix. Nå er den imidlertid ganske trist, 400 av den samlede arbeidsstyrken på 1500 er allerede permittert og det blir ikke noe GM-arbeid for de gjenværende når de siste bilene har forlatt båndet.
Det er nesten slik at det virker blasfemisk å feire avgangen med festlige modeller, men det skal produseres både en 35th Anniversary Edition av Camaro, og Firebird skal komme i en Collector Edition.
Egentlig burde man stå i kø: dette blir de siste av denne arten. Fords Mustang i dag er en blek, men trendy coupé, nesten 80% av dem selges med V6 og ikke med V8-motor og selv om Mustang fremdeles drar gjennom bakhjulene, gjør den det ikke på en slik måte at det nevnes i brosjyren. Det er greit nok at vi fremdeles har Corvette, men Camaro var allikevel noe for seg. Og vil fortsatt være det, noen måneder til.