-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Chevrolet på Teknisk Museum
Også i Norge feirer vi 100 år med Chevrolet. Teknisk Museum i Oslo åpner en spesialutstilling førstkommende torsdag.
Det er i tett samarbeid med den norske Chevrolet-klubben utstillingen arrangeres. 11 biler kommer - nesten alle sammen fra klubbens medlemmer. Men ikke flere enn fire biler er fra før krigen, den gang Chevrolet, sammen med Ford, dominerte registreringsstatistikken i Norge.
Men det er kanskje ikke så rart at det ikke er blitt igjen så mange gamle Chevroleter som det er Forder, for GM-merket har aldri hatt så lange produksjonsserier av ikoniske modeller, slik som Ford har hatt.
Det er nok å tenke T, A og V8 – og der har du i realitetene hele Fords førkrigsarsenal, mens Chevrolet produserte den ene spesielle modellen etter den andre. At de også ble navnet i hytt og pine, kan ha bidratt til at de faktisk er mindre populære enn Fordene.
Når du først har en modell som heter Serie C, eller Classic Six, så får du en følelse av hva det er.
Når det så dukker opp en modell som heter 490, må du vite at den er oppkalt etter bilens pris i dollars for å skjønne poenget. (Den skulle konkurrere med T-Forden!)
Og så kom plutselig Serie D med en svær V8-motor som ikke hadde forbindelse med noe av det gamle. Ganske forvirrende.
I Norge hadde Chevrolet et godt tak på Ford de siste årene før krigen. Fra annet halvår 1935, da det virkelig ble ført importstatistikk, hadde Chevrolet 3700 personbiler til og med april 1940, mens Ford hadde 4.700. (Totalt var markedet i denne perioden på 31.000 biler, så med Opels 6.600 biler hadde GM mer enn en tredel av totalmarkedet).
Men legger vi til vare- og lastebiler (nyttebiler het denne seksjonen i statistikken den gang) som utgjorde 5.700 fra Chevrolet og 3.700 fra Ford - og bussene (280 og 115), er Chevrolet oppe på førsteplassen.
Det er vel også verd å feire.
Nå er det håp om at noen av forvirringene rundt merket og modeller og representasjon kan uforvirres, for på åpningsdagen blir det foredrag og informasjoner om bilene, om merket og om de 100 årene.
Asle Hole Knai skal fortelle om Chevrolets 100-årige historie, som egentlig var ganske trist, i hvert fall for de som ga navnet sitt til merket. Noe om det finner du her.
Og formannen i Chevrolet Club of Norway, Sverre Sandaas, skal fortelle om klubbens 100-årsprosjekt. Du kan forresten lese vår Chevrolet-historie her.
Det jeg er spesielt spent på er hvilken av teoriene om hvor Chevrolets logo, The Bowtie – Tværssovern, kommer fra, og som blir presentert.
Her er det mange teorier. En grafisk utgave av korset i det sveitsiske flagget (Chevroletbrødrene var fra Sveits). En del av et mønster på et tapet som GM-sjefen fant på sitt luksuriøse hotellrom i Paris. Eller er det rappa fra Coelette (små kullbriketter) annonsene rundt 1910?
Det er forresten disse bilene som blir vist på utstillingen:
Bil nr. 1 1920 490. Eier: Øystein Getz.
Bil nr. 2 1928 National. Eier: Stig Rusten
Bil nr. 3 1931 Independence. Eier: Henrik Fjellhaug
Bil nr. 4 1934 Master. Eier: Cato Kjosmoen.
Bil nr. 5 1946 ½-tonns lastebil. Eier: NTM
Bil nr. 6 1951 Bel Air. Eier: Johan Straand
Bil nr. 7 1955 Corvette. Eier: Lars Erik Gjølberg
Bil nr. 8 1959 El Camino. Eier: Eivind Nielsen
Bil nr. 9 1962/69 Grand Sport. Eier: Christian Fett*
Bil nr. 10 1977 Malibu Monte Carlo. Eier: Yngve Johnsen
Bil nr. 11 2011 Chevrolet Spark. Eier: Motorforum.
Utstillingen vil bli stående til den 6. november. Det er tre dager etter den egentlige fødselsdagen som er bokført til den 3. november.