-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Science fiction? Nei 2008
GM mener selvgående biler snart kan realiseres. På den store CES elektronikkmessa i Las Vegas viser de et av sine nyeste prosjekter.
Når man kombinerer de egenskapene som i dag er tilgjengelige for bilindustrien, kan sjåføren snart blir overflødig.
Helautomatisk parkering, cruice control som automatisk tilpasser seg farten til forankjørende og eventuelt stopper bilen helt opp, filskiftvarsler, avanserte navigasjonsanlegg med sanntids trafikkinformasjon og en rekke andre finesser, gjør at det bare er et tidsspørsmål før sjåføren blir overflødig.
I følge GM vil selvgående biler som overlater passasjerene til andre sysler medføre mindre køer, spare energi og redusere utslippene. Dessuten kan de eliminere førerfeil som ofte er hovedårsaken til ulykker.
Mange jern i ilden
I dag er det flere som arbeider med slike løsninger, inkludert GM selv, teknologiselskaper, universiteter med flere.
GMs selvgående Tahoe, med kallenavn the Boss, ble utviklet av Carnegie Mellon University Tarton Racing Team og ble opprinnelig benyttet under DARPA Urban Challenge i november 2007. Her gikk den seirende ut av en konkurranse over 60 miles med bygater og landevei.
DARPA er en forkortelse for Defense Advanced Research Projects Agency, og man kan jo godt tenke seg at Forsvaret ønsker seg førerløse kjøretøy for å løse vanskelige oppdrag i kritiske områder.