-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
- Chrysler har miljøbilene
Detroit (BilNorge.no) – Chrysler-gruppen er ikke som de andre amerikanske bilprodusentene. De leder utviklingen mot biler som bruker mindre drivstoff og som forurenser mindre.
Den norske importøren er lei av å høre beskrivelser som dollarglis og bensinslukere om sine biler. De mener dette beror på gamle myter. De misliker sterkt når noen hevder at det eneste en Chrysler ikke kan kjøre forbi, er bensinstasjonen. Det er feil, feil og atter feil.
De tar oss i grundig skole, adm. direktør Ole Grønvold og informasjonssjef Henning Larsen. I bakgrunnen står styreformannen i Chrysler Norge AS, Arne Berg. Det var han som i sin tid bygget opp Chrysler og Jeep i Norge for US Møller. Nå er han Mercedes-sjef.
Gode argumenter
De tre herrene mener at de som hevder at bilene fra Chrysler Jeep er bensinslukere, dømmer etter fortiden. Ole Grønvold gir detaljene:
- Chryslers nye store bensinmotorer leveres med MDS. Det er genialt system som gjør at ved lave turtall, jobber bare halvparten av bilens sylindere. En V8 på 5,7 liter fungerer som en 4-sylindret motor på 2,85 liter i bytrafikken. Det betyr kraftig reduksjon av bensinforbruket og mye lavere utslipp av eksos.
- Tidligere var vår minste dieselmotor på 2,8 liter. Nå blir den minste og den mest solgte på 2,0 liter og kommer fra VW.
- Før hadde vi en turbodiesel på 3,1 liter. Nå får våre biler en 3,0 CDi motor levert fra Mercedes.
- Vi vil også benytte Bluetec-teknikken i våre motorer. DaimlerChrysler har utviklet en genialt system for dieselmotorer som både Mercedes, Jeep, Dodge og Chrysler vil få i sine biler. Systemet kombinerer katalysator og partikkelfilter med et eget filter for NOX. Dette systemet vil føre til at motorene blir de klart mest rene dieselmotorer, og de tilfresstiller alle kjente krav fram til 2009.
Ikke som de to andre
De tre herrene fra Chrysler Norge mener det sitter mange gale oppfatninger om amerikanske biler i mange nordmenn. Nå er målet å få endret folks mening. Det er ikke lett – det vil ta tid, men nå vil ledelsen i Chrysler Norge starte.
- Chrysler er ikke som de to andre store amerikanske bilkonsernene, sier Ole Grønvold. - Chrysler er en del av DaimlerChrylser. De utveksler erfaringer og gjør mest mulig sammen. Det Mercedes får, får også Chrysler, Jeep og Dodge. I tillegg får Dodge den verdensmotoren som er utviklet i samarbeide med Hyundai, Dodge og Mitsubishi, sier Grønvold.
Han er ikke alene å mene at det er det klart skille mellom Chrysler/Dodge/Jeep på den ene siden og Ford/GM på den andre. Mens de to sistnevnte styres av amerikanere, er det tyske Mercedes-folk som styrer utviklingen hos Chrysler-gruppen.
- De neste årene får vi et av markedets beste produktprogram, sier Henning Larsen.
- Jeg ser et komplett modellprogram, så nå er det bare å bygge et solid forhandlerapparat som har produktene i sitt hjerte, sier styreformann Arne Berg.