-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Chrysler kutter forhandlere
Et av problemene for amerikansk bilbransje, er de tette kontraktene med altfor mange forhandlere. Nå tror Chrysler de har funnet en vei ut av det uføret.
Det er ikke bare antall ansatte som må ned. I reorganisasjonsarbeidet Chrysler holder på med nå, sies det også klart at de må minske antall forhandlere. Og det er ikke lett fordi de forskjellige statene har spesielle franchise-lover som gir forhandlerne en beskyttelse de ikke ville kunne drømme om i Europa.
Mens Chryslers planer er ganske forsiktige, 800 av deres totalt 3.200 - og det er de minste vi snakker om, disse representerer 17 prosent av salgsvolumet, så ønsker GM å gå mer radikalt tilverks.
Derfor er dette Chrysler-grepet, som sikkert også har en stilltiende støtte i det Hvite Hus, spennende for de andre som venter på sidelinjen.
Chrysler er under offentlig kreditor-beskyttelse, ved den såkalte Chapter 11, som er en føderal lov. Derfor går Chrysler til retten og ber om at den føderale loven i dette tilfelle skal stå over de lokale lovene, slik at de enkelte statene ikke kan gripe inn når forhandlerne blir oppsagt i en kapittel-11 situasjon.
Dersom dette går igjennom, er GM klar til å høste enda en av fordelene lille Chrysler har presentert i slike situasjoner. Alle regner nemlig med at så snart Chrysler igjen er ute av kreditor-beskyttelsen, og begynner å fungere normalt igjen – sannsynligvis i slutten av denne måneden, er det GMs tur til å søke beskyttelse. Og i deres reorganiseringsplan ligger blant annet å eliminere mer enn 2.500 av sine mer enn 6.000 forhandlere.
Da kan vi begynne å snakke blodbad.
Men antakelig et nødvendig blodbad. Toyota, som på mange måter også viste veien når det gjaldt distribusjon, selger dobbelt så mange biler per forhandler
En reduksjon av forhandlerstaben er selvfølgelig bare en dråpe i havet, men vil være dramatisk nok til å fortelle at dette blir tøft. Og ganske nødvendig.
Siden offentlige midler begynte å strømme inn i GM-kassa, har de mottatt 15,4 milliarder dollar i førstehjelp, uten at det er åpenbart at pasienten er blitt friskere. De vil trenge minst 9 milliarder til for å klare seg ut året. Siden 2004 har Generalen tapt nærmere 100 milliarder dollar!
Dette vil nok i så fall bli en kapittel 11-operasjon av ganske andre dimensjoner enn den Chrysler nå går gjennom. Der de allerede (ved hjelp av litt strong man stuff fra Presidenten) fått kreditorene med på at gjelden på 6,9 milliarder, allikevel ikke er på mer enn 2,3 milliarder dollar.