-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Googles Fiater
Nå står de første resultatene av samarbeidet mellom Googles selvkjørende Waymo-selskap og FiatChrysler på hjul. Ute i trafikk tidlig neste år.
Det var i mai FiatChrysler fortalte at de hadde tatt en skikkelig snarvei mot det selvkjørende samfunnet.
De gjorde en avtale med Google om en felles utvikling, FCA skulle fikse bilene og så skulle Google, eller Waymo, som deres selvstendige autonom-seksjon ble døpt for bare noen uker siden, stå for det nødvendige utstyret og systemene.
Nå har de vist frem den første av de 100 bilene som skal være klare til innsats tidlig i 2017. Det er FCAs nye minivans, Pacifica i hybridversjon, som skal benyttes.
Bilene er et skikkelig bilindustri-produkt. Utviklingsteamet har ikke vært i nærheten av Silicon Valley, men vært lokalisert i Novi, Michigan. Tjukkeste bilområdet, en av de raskest voksende forstedene til Detroit. Og bilene kommer fra Windsor-fabrikken, rett på andre siden av elven.
Det er ganske mange som antyder at det er denne bilsentrerte lokaliseringen som har gjort det mulig å gå fra underskrift på avtalen til nøkkelferdige biler på bare seks måneder.
Google har kjørt selvkjørende siden 2009, dels med 24 ombygde Lexuser, dels med 34 av deres egne underlige små egg. Man begynner faktisk å nærme seg 4 millioner kilometer – uten noen spesielt dramatiske situasjoner.
De 100 nye FiatChrysler bilene vil mer enn doble testflåten og gjøre at man nærmer seg et kommersielt gjennombrudd enda raskere.
Det er ikke sagt noe om hvor de nye bilene skal utprøves, bare at de skal inn i Waymos eksisterende testflåte. For tiden vil det si Mountain View i California, Austin i Texas, Kirkland, Washington, og i Phoenix.
Men FCA-sjefen, Sergio Marchionne sier i hvert fall at “Dette partnerskapet gjør at vi kan gå løs på bilindustriens utfordringer med hensyn til selvkjørende biler med en gang, og at vi svært raskt kan forberede oss på en fremtid der autonom transport vil være en vesentlig del av vår daglige liv”.