Citroën på catwalken
Helje Hamres moddboard
Citroën på catwalken
Kevin Azzopardi har trålet arkivene og latt seg inspirere av kul Citroën-reklame
Citroën på catwalken
L&J er et forholdsvis nytt varemerke, skapt av Linne Røsstad Sharpe og Jason Sharpe. Jack Kerouac – på fransk – forteller at de skjønner hva det dreier seg om.
Citroën på catwalken
Jeans-merket Mardou&Dean drives av Ingrid Bredholt og Patrik Rosenfors. De har blant annet latt seg inspirere av Damer i Citroën-historien, som her: Francoise Hardy.
Citroën på catwalken
Fransk eleganse er et av temaene T. Micahel har latt seg inspirere av. Da må man selvfølgelig tilbake til DS-detaljer.
Citroën DS5

Citroën DS5

Citroën DS5

Citroën DS5

Citroën DS5

Citroën DS5

Citroën DS5

Citroën DS5

Citroën DS5

Citroën DS5

Citroën DS5

Citroën DS5

Citroën DS5

Citroën på catwalken

I kveld blandes DS5 med norsk moteverden. Citroën har invitert fem profilerte designere og designgrupper til å skape noe over DS5-temaet. Resultatene skal presenteres i Posthallen i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Sammen med Norsk Mote Institutt (eller Norwegian Fashion Institute som det heter på norsk) har Citroën her hjemme dratt i gang noe som kan bli en veldig morsom mønstring.

Da skal fem norske designere og designgrupper vise egne kreasjoner skapt med den nye DS5 som bakteppe.

Ikke bare blir det en stor presentasjon på catwalken, det hele kommer til å ende med en kåring, for her snakker vi designkonkurranse. Premien er – ganske passende siden vi snakker om en femmer – kr. 55.555.

For tydelig å demonstrere at dette ikke er noen veldig hjemmesnekrede greier er også en av Citroëns sjefdesignere, Sabine Pannetrat, kommet til Oslo for å delta i juryen sammen med, blant andre, Elisa Røtterud, moteredaktør i Cosmopolitan.

LES: Vårt førsteinntrykk av DS5

Men de fem som er bedt om å delta har heller ikke noe typisk hjemmesnekret over seg. Helje Hamre, for eksempel, har New York bakgrunn, og jobbet blant annet for Donna Karan og Narciso Rodriguez før han kom tilbake til Oslo for noen år siden.

Det skulle ikke forundre meg om han gikk litt etter de lett avant gardistiske trekkene i denne modellen – svært mange av de andre har gått tilbake i Citroën-historien for å finne sine inspirasjonskilder.

Som for eksempel Ingrid Bredholt og Patrik Rosenfors som står bak jeansmerket Mardou&Dean.

De har sett både på Citroens historie innen mote, og sett på berømte damer som har vært knyttet opp mot Citroën – og der er det nok å ta av. Dessuten forteller Ingrid Bredholt om hvordan hun vokste opp i bestefars GS – hun viser sågar bilde av det.

Jason Sharp har også tilbragt barndommen i en Citroën, forteller han. En barndom han åpenbart tilbragte i Madrid med en far utstasjonert for det amerikanske flyvåpenet og med en mor som nå kunne minne ham om at det var Citroëner de kjørte der.

Sammen med Linne Røstad Sharpe driver de strikkevaremerkevaren L&J. Det er nok deres innslag jeg gleder meg mest til, for folk som trekker frem Jack Kerouack’s «On the Road» som inspirasjon – i den franske utgaven! – er det åpenbart noe helt spesielt med.

T. Michael er opprinnelig fra Ghana. Nå er han basert på den nest kuleste adressen noen skredder/designer kan ha.

For det er et par steder i Norge hvor man finner Skreddersvingen, T. Michaels adresse er imidlertid Skostredet, ikke så galt det heller. Sko er noe av det han gjør, sammen med først og fremst herreklær.

Her har han sett seg litt tilbake for å bruke Citroëner til å definere fransk eleganse – men når han samtidig viser frem kataloger med 100 år gamle klær som er korrekte for motorister, tyder mye på at dette også kan bli ganske gøy.

Deltaker nummer fem er Kevin Azzopardi, egentlig fra Melbourne, og derfor vant til å kjøre bil på den andre siden av veien. Han forteller om seg selv at han er utrolig opptatt av detaljer, og siden DS5 også er en bil full av detaljer, regner jeg med at dette kan bli ganske intrikate saker.

Men siden et av inspirasjonsforslagene hans heter «Driving Backwards..» og han har funnet frem et par morsomme bilder fra Citroëns historie, regner jeg med at det kan bli noen overraskelser her også.

Du kan gå inn på den spesielle siden Citroën har laget i anledning dette arrangementet og følge det hele her.

Og så står det tilbake å se i hvilken grad Citroën har klart å fange interessen til de som lager buzz i Oslo.

Ikke før både www.hipster.no og http://oslonights.no/ konkurrerer om å bringe omfattende bildereportasjer derfra, dagen etter, er man riktig på plass i det spesielle hovedstads-fashionbildet.

Powered by Labrador CMS