Start-stopp kommer

Paris (BilNorge.no): Bilens motor kan være avslått når bilen står stille. Det er ingen som helst grunn til at bilen skal spy ut eksos når du står i kø eller venter på grønt lys.

Publisert Sist oppdatert

Men nå kommer det en rekke biler med start-stopp system. Med økende pris på bensin og diesel tror produsentene det blir økt interesse for biler som bruker mindre drivstoff. Og da er start-stopp system et element som kan redusere forbruket. Og mange forventer at EU vil innføre premiering for biler som har et start-stopp system. EU ønsker å få fram biler som forurenser mindre.

Det er 25 år siden Volkswagen kom med det første start-stopp systemet på Passat Formel E og senere på VW Golf Ecomatic. Systemet var enkelt og motoren stoppet 1,5 sekunder etter at man fjernet foten fra gasspedalen. Bilen rullet i utforbakker med avslått motor og den var musestille i køen.

Nå er start-stopp systemene kraftig forbedret. Dette handler mye om elektronikk og de såkalte ISA (integrated starter alternator) er utviklet av verdens største elektronikkfirmaer. Undersøkelser viser at på en moderne småbil kan drivstofforbruket reduseres med over 10 prosent om bilen har et moderne ISA-system.

Fransk først
Det er de franske bilprodusentene Citroën, Peugeot og Renault som viser særlig stor interesse for start-stopp systemer. Også Ford er aktivt med i arbeidet med å finne ut om systemet vil kunne leveres så billig så bilkundene velger det på sin bil. Når Ford lanserer den helt nye Fiesta tidlig i 2006, er det ventet at bilen vil ha et start-stopp system som standard eller som et meget attraktivt tilleggsutstyr. Citroen har studert kjøreforholdene i Paris og er ikke uventet kommet til at en tredjedel av tiden bilen er i bruk, står den stille i kø. Og kunne da motoren være avslått, ville både forurensning og støyen fra bilen blir mindre.

Koster dyrt
Problemet er at et start-stopp system koster fra 3000 til 6000 kroner. Og da er det ikke mulig at redusert forbruk av bensin eller diesel kan dekke de ekstra utgiftene til systemet. I tillegg må bilen ha automatgear (eller halvautomat). Alle de franske produsentene mener at skal systemet virkelig bli vanlig på bilene, må de ha hjelp av myndighetene. Et insentiv er nødvendig om start-stopp virkelig skal bli vanlig. Det er også naturlig at systemet vil bli mest vanlig på små biler som i økende grad vil komme standard med halvautomat gearkasse.

Powered by Labrador CMS