Karl Lagerfeld & Choupette
Karl Lagerfeld & Choupette
Karl Lagerfeld & Choupette
Karl Lagerfeld & Choupette
Karl Lagerfeld & Choupette
Karl Lagerfeld & Choupette

Fashion-katt for Opel

Opel er såpass oppdatert at de har oppdaget at katt er fashion. Så de tar den helt ut og bruker Choupette – Karl Lagerfelds siameser – i Corsa-kalenderen for 2015.

Publisert

Egentlig skulle man jo tro at verden var klin gæern. Moteskaperen Karl Lagerfeld fikk ei katte av en mannlig modell for tre års tid siden.

Den ble til Choupette, med egen twitterkonto (@ChoupettesDiary), med to personlige assistenter, Francoise og Marjorie (hun foretrekker visstnok Francoise), med spesialvesker fra Louis Vuitton, en egen accessoirlinje – Monster Choupette (for mennesker!) som lanseres nå i november, sammen med Shu Uemura utvikles det en egen kosmetikklinje (ikke for katter den heller).

Katta spiser av sølvtallerkener fra Goyard, og i fjor kunne Karl Lagerfeld fortelle til CNN at han ville gifte seg med Choupette.

Sprøtt er ikke fornavnet, spør du meg.

På ramme alvor
Så viser det seg at verden tar dette på alvor. Katt er åpenbart greia akkurat nå.

Tre store bøker om katter (Katter i Paris, Hollywood Katter og – hør på den – Cat Lady Chic) kommer ut i disse dager.

Høstens motevisninger var fulle av katter på T-skjorter og vesker. Sjekk ut alle fashionkattene på Instagram (CatsAtInstagram) der du finner kattene til Francesca Burns eller Taylor Swift, eller du kan oppsøke Jennifer Lopez og Grumpy Cat på Xpsourephotos.com.

Og Maria Joudina-Robinson har koblet katter og fashion-blader. Første utgave av Puss Puss er ute nå, blant annet med kattene til supemodellen Anja Konstantinova og et langt katteintervju med den kinesiske superstar-kunstneren Ai Weiwei som aldri har færre enn 30 katter i studioet sitt samtidig.

Men her vil sikker fashion-veteraner avbryte og minne meg om at katter i den bransjen slett ikke er noe nytt - Dior brukte jo katter for sine strømper i seksti-årene, Mario Testino fotograferte katter for Gucci for 15 år siden og hos Miu Miu har det vært katter hele veien – til og med navnet høres ut som et mjau.

God timing
Jeg er med på den, men samtidig er det ingen tvil om at katt er såpass hått nå (Katt på hett blikktak av Tennessee Williams – er det ikke snart på tide at den settes opp igjen?) at jeg vil gi Opel masse applaus for å ha forstått det tidsnok.

Og de gjør det maksimale ut av det. Man skulle tro at med Claudia Schiffer til å fronte Corsa i Paris hadde de nådd taket (hun ble forresten fotografert med en funky katt på bringen for noen uker siden), men nei Opel har gått helt til topps.

De inviterte (jeg vet ikke hvor mange nuller det var på den stiplede linjen i den «invitasjonen») Karl Lagerfeld til å ta med seg katta og Instamaticen, og dermed er 2015-kalenderen for Opel Corsa underveis.

Videoen fra photoshooten (i Studio L’Olivier i Malakoff, Paris – den er ikke billig den heller) viser en veldig god ting. Choupette virker verken dopet eller dressert – den oppfører seg faktisk som de fleste innekatter ville gjort. Normalt selvstendig.

Opels forholdsvis nye marketing-sjef heter Tina Müller. Det var hun som sto bak dette stuntet. Neste gang jeg ser henne skal jeg spørre om hun virkelig liker katter, eller om hun, kaldt og beregnende, visste at på denne måten traff hun målgruppen rett mellom øya.

Problemet er at jeg kan vel ikke helt tro på at dette kommer til å bli forstått i Norge. Jeg har (jeg følger riktignok ikke med på ALLE) faktisk ennå ikke sett at noen av motebloggerne våre virkelig har forsøkt å spre katte-budskapet.

Flaut for dem dersom BilNorge virkelig er foran på dette feltet også.

(Og før noen av nerdene der ute skal ta meg: «Ja da, jeg vet det. Dette er ikke første katta for Corsa. Tom forfulgte Jerry rundt første generasjons Corsa på noen ganske morsomme reklamefilmer så katt&Corsa har det vært lenge»)

Powered by Labrador CMS