-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Seat med nye modeller og ny rolle
I rekken av bilfabrikker som forteller verden hvor overraskende bra det gikk i fjor, og om hvordan de skal knekke fremtiden, var turen kommet til Seat. Dette var en annerledes produksjon enn det vi er vant til: en skikkelig pressekonferanse med lokale journalister i salen. Sakte tilbake til normalen?
Selv om sjefen selv, Luca di Meo, sluttet i sommer var det allikevel ikke store forandringer i møtet med Seat.
Etter en lang karriere hos Audi har vi vært vant til Wayne Griffiths i Seat-sammenheng de siste fem årene. Som styrets ansvarlige for salg og marketing. Den jobben har han fremdeles, samtidig som han er styreformann for Cupra og president for Seat.
Han har med andre ord en del ansvar for Volkswagen-gruppens spanske forfriskninger.
For fremdeles gjør de sine egne ting der – i tillegg til alle prosjekter og produkter der de går i takt med Gruppen. Formentor er et typisk eksempel. Egenutviklet og med svært lite design som er felles med de andre.
På pressekonferansen kunne han presentere to nye modeller som også smakte av selvstendighet.
Cupra Tavascan som vi møtte i Frankfurt for halvannet år siden har fått sin endelige go. Vi hadde vel egentlig ikke trodd noe annet, men nå er det offisielt og Griffith sa at han hadde måttet kjempe for å få den godkjent til produksjon.
Teknisk kan det ikke ha vært noe problem – bilen er en forholdsvis rett-frem MEB-plattform modell. Da vi så den som konsept var det snakk om 306 hk og 77 kWh. Dessuten gjelder det vel å gjøre den såpass kjørbar at ryktet begynner å gå om noe morsomt på MEB-røtter.
Den andre nyheten viste han en ganske god silhuett-skisse av på skjermen. En liten crossover ble den beskrevet som. Med antydning av coca cola-linjer over forhjulene og en muntert løft på vinduslinjen bakover.
Dette skal bli en helt ny serie småbiler som Volkswagen tidligere har antydet skal ligge i € 20.000-leiet.
Det virker som om dette prosjektet har vandret litt frem og tilbake. Da ID.1 begynte å bli omtalt skrev de fleste at nå kommer VW med liten el-bil. De informerte skrev at Volkswagens elektriske bybil er forsinket. Prosjektet har levd lenge.
Det er Seat som har fått ansvaret for å utvikle hele denne modell-serien for gruppen, fortalte Griffiths.
I tråd med det di Meo kunne fortelle for et par år siden, at Seat hadde fått posisjon som Gruppens spydspiss i utvikling av mikromobilitet. Både el-kickscooteren og det Twizy-liknende Minimo-prosjektet er ledd i dette arbeidet.
Men å utvikle alle bilene på MEB-Lite-plattformen for alle Gruppens fire volumprodusenter (Audi er visst ikke helt med ennå) er en virkelig seriøs oppgave. Den skal være smart på mange måter, og spesielt smart på tjene-penger-området.
Det gikk ikke frem om de også skulle utvikle plattformen, eller om den allerede er klar. Et litt sårt spørsmål det der, for opprinnelige var det Seat som skulle utvikle det opprinnelige MEB-prosjektet, men det ble ganske kjapt overført til Wolfsburg.
Den nye bilen blir posisjonert i A0-segmentet, altså under Born, men crossover-målene vil gi den innvendig plass som en Arona eller T-Cross.
Griffiths sa også at han håpet at bilen, som skal komme i 2025, kan bygges i deres egen Martorell-fabrikk nær Barcelona. Men han la til at det ville være avhengig av investeringer og støtte både fra spanske myndigheter og fra Europa Kommisjonen.
Han la etter hvert enda mer press på krefter utenfor Volkswagen-sfæren.
Hele denne produksjonsplanen, med fase to som slår inn etter 2030, er en del av Griffiths F3-plan – Future Fast Forward – som dreier seg om elektrifisering, inklusiv Seats egen fabrikk hvor de monterer battericeller til eget bruk.
Men pekte han på at Spania ligger langt etter resten av Europa når det gjelder elbil-aksept.
– Hvis vi ønsker å bygge elbiler i Spania må vi også kunne selge elbiler i Spania, sa han.
Seat har lenge jobbet sammen med myndighetene om insentiver og om lade-infrastruktur. Han ville gjerne se at myndighetene hjalp til å nå et elbilsalg på 10% av totalen i år, og sa at de ville trenge 20.000 nye ladestasjoner.
– Dette er ikke bare en bil for fremtiden, sa Wayne Griffiths. – Denne bilen er også fremtiden for bilindustri her i Spania.