-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Gratulerer med dagen, Dacia
Dacia er beskjeden, også når det gjelder jubileum. Ikke akkurat trompeter og raketter fordi om de fyller 50 år. Men en gratulasjon fortjener de virkelig.
Jeg lurer på om noen av dere der ute husker ARO. En ganske håpløs varebil / pickup. Snaue 40 stykker slapp på en eller annen måte gjennom nåløyet og ble registrert i Norge tidlig på 80-tallet – resten endte på et jorde på Lillestrømkanten. Om de er begravd der, eller ble returnert, aner jeg ikke.
Men dette var i hvert fall vårt første møte med industrieventyret fra Nicolae Ceaușescus Romania.
Så vellykket var bilindustrien hans at i 1986 satte han i gang et program for hesteavl for å sette inn slike dyr som erstatning for motorkjøretøyer!
Men dette har definitivt ikke noe med dagens Dacia å gjøre, som fremdeles er en imponerende stjerne på bilverden-himmelen.
Jeg sa beskjeden. For egentlig, hvis Dacia hadde villet feire seg selv, skulle de gjort det for to år siden. For det var nemlig i 1966 selskapet ble stiftet.
Navnet, Dacia, hadde litt av frihetens og historiens sus over seg – det gamle landområdet som het Dacia dekket mesteparten av det som er Romania i dag.
Det var imidlertid ikke før i 1968 den første bilen rullet av det første båndet. Og det er det dagens Dacia altså regner som fødselsåret når de nå, og det skjer ikke ofte, ser seg forsiktig tilbake.
Den første bilen var en lisensutgave av Renault 8 – Renault har nesten alltid vært inne i bildet der – også i forbindelse med ARO! Avtalen med franskmennene ble skrevet i 1966, da selskapet ble stiftet.
Vestlige bilfabrikker sto faktisk i kø, men Renault hadde den beste dealen og sa ja til også å være med på å bygge den nye fabrikken i et nedkjørt anlegg der de bygde lastebilkomponenter, ved en by som heter Colibasi.
Starten skjedde i august, men Renault 8-modellen dukket opp fordi man tjuvstartet litt. Egentlig var det meningen at Dacia skulle bygges på Renault 12 – det skjedde imidlertid ikke før året etter da Dacia 1100 ble byttet ut med Dacia 1300.
Det er forresten verdt å merke seg at på denne tiden var det også en bedrift i det like lukkede nabolandet Bulgaria som satte i gang med produksjon av Renault 8.
Men før de stengte den operasjonen, allerede i 1970, hadde de også greid å produsere cirka 100 Alpine A 110.
Så langt kom de aldri i Romania. Men hvis du finner en Bulgar-Alpine så huk tak i den. De er særdeles ettertraktet fordi karosseriet var så magert at den bilen veier 100 kg mindre enn originalen. Det betyr mange sekunder på banen i dagens Klassisk-bil løp!
Etter Renault 12 fulgte flere modeller – biler som Renault for lengst hadde oppgitt. Jeg husker vi møtte dem av og til på Genève-utstillingen med en litt hånlig huskerru-holdning.
Fullstendig ufortjent ser vi i dag.
Så skjedde det underlige – underlig fordi fabrikken allikevel overlevde – at avtalen med Renault ble hevet i 1990.
Etter en stund var det Peugeot som trådte til med førstehjelp. Den misforståtte Talboten, som ble hetende Peugeot 309 – langt hinsides fabrikkens normale tellemåte – skulle allikevel ut av produksjonen, så det var den rumenerne fikk lov til å bygge fra 1995.
Dacia Nova ble den døpt, selv om Nova var den vel ikke akkurat. Ikke en gang i Romania, for da hadde landet hatt sin nye grunnlov i fire år alt, og hele Vest-Europa banket på alle dører for å skaffe billig arbeidskraft og oversvømte landet med vestlig trash – også gamle biler.
Renault var vel de som best kjente korridorene hos Dacia. I 1999 var de i hvert fall til de grader tilbake at de overtok 51 % av bedriften og begynte å modernisere den opprinnelige fabrikken. Som fremdeles er hovedsetet for Dacia-produksjonen – og som altså også fyller 50 omtrent i dag.
Renault brukte noen år på å komme i gang igjen, men i 2004 kom den første Dacia fra nyere tidsregning. Logan ble markedsført som den nye Euro-5000-bilen og fremdeles lider vel Dacia litt under å være oppfattet som «billig»bil.
Se på dagens modell-palett. Den står ikke tilbake for noe. Hvem kan snakke stygt om den nyeste Duster, som er den siste i rekken etter en bråta Dokker og Sandero og Logan. Biler som etter hvert begynner å selge over store deler av verden.
I 2009 kunne Dacia (like forsiktig som i dag) feire sin bil nr. 1 million fra Pitesti-fabrikken. I mars i år ble Dacia nummer 5 million solgt.
Fra en dårlig vits for femti år siden til en verdifull partner i Renault-Nissan Alliancen i dag.