-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
I dag blir Daewoo Chevrolet
Det er bare å innrømme. Jeg henter deg i min Daewoo, har neppe imponert noen. Men da er trolig situasjonen en annen for Jeg plukker deg opp i min nye Chevrolet. Det er liksom mer glorie og status i Chevy-navnet.
Fra i dag heter alle nye Daewoo-biler Chevrolet. Bilene er de samme, det eneste som er endret er familienavnet. En Chevrolet Matiz skiller seg bare ut med et navneskilt fra gårsdagens Daewoo Matiz.
Sist noen endret navnet på et bilmerke i Norge var da Lada, helt uten plan, byttet navn til Togiatti (byen der Lada-bilene lages). Tidligere ble Datsun til Nissan og Colt til Mitsubishi. Ellers er det ganske unikt at Daewoo nå blir til Chevrolet – men det har sin grunn.
General Motors startet bilproduksjon tidlig i Sør-Korea. De bygde gamle Opel-modeller i samarbeide med Daewoo-konsernet. Alt skjedde på lisens, og etter hvert gikk koreanerne kraftig lei av at Opel alltid skulle bygge modeller som var utgått andre steder i Korea. De ville drive for seg selv – og GM ble nærmest kastet ut og Daewoo begynt et utrolig bileventyr.
De skulle bli blant verdens fem største bilprodusenter og engasjerte folk fra hele verden til å utvikle nye modeller. En gang jeg besøkte Daewoo viste de en rekke nyheter. Da jeg spurte om hvorfor de ikke også kom med en stasjonsvogn, ble de stille. Morgenen etter ble jeg vist inn i et designstudio og fortalt at i løpet av natten hadde de laget en ny stasjonsvogn. Hva synes du om den?
Ekspansjonen hadde ingen grenser. Daewoo startet lisensproduksjon i en rekke land i østlige Europa. Ikke minst i Polen. Men så kom krisen og Daewoo Auto var teknisk konkurs. Grunnleggeren stakk av og ingen ville overta restene. GM ble redningen og overtok det som var igjen. Dog var lisensproduksjonen i land utenom Korea ikke inkludert i det GM overtok.
To Daewoo
Det måtte det bli rot av. I østlige Europa produseres det fortsatt gamle Daewoo, og de selges sammen med nye Daewoo bygget av GM. Ledelsen ville ha et navneskifte og mente at Chevrolet igjen skulle komme til heder og verdighet i Europa. Til alle tider har Chevrolet vært folkets bil. Og det er akkurat det Daewoo også er.
Derfor ble det bestemt at GMs Daewoo-biler skal skifte navn til Chevrolet. En ny organisasjon er bygget opp med hovedkontor i Sveits, og Chevrolet skal bli et av de store bilmerkene i Europa. Ingen skal være i tvil om at verdens største bilprodusent GM står bak. De er fortsatt nummer en i verden, men føler presset fra Toyota som vokser raskt. Ved å satse på Chevrolet i Europa håper GM at Toyota i mange år må finne seg i å være verdens neste største produsent.
Biler fra hele verden
Når nye Chevrolet i dag lanseres i Norge, er det bare med gamle Daewoo-modeller. Men det vil ikke være tilfelle lenge. Ideen er at Chevrolet i Europa fritt skal få velge på GMs a la carte liste over biler som bygges jorda rundt. Opel får de ikke røre, men ellers er det fritt valg. GM bygger biler jorda rundt, og det foreligger allerede ideer om at det skal komme Chevrolet fra Brasil, USA, Canada og kanskje også fra Kina og Australia.
Undersøkelser viser at i Europa har 9 av 10 en positiv innstilling til navnet Chevrolet.
Hva betyr et varemerke?
Hvor viktig er navnet på bilen?
Det vil vi fort se når Daewoo nå skifter til Chevrolet. Bilkundene vil neppe storme til forhandlere og ligge på kne for å bli bønnhørt om å få kjøpe en koreansk produsert Chevrolet. Og skulle pengene ikke strekke til for en Chevy, selges den samme nye bilen med Daewoo-navnet 20.000 kroner billigere. Er Chevrolet-navnet virkelig verdt 20.000 kroner?