-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
350.000 GM-biler til Avis
Det hadde vært interessant å høre prisen, for når Avis kjøper 350.000 biler av GM Europa de neste fem årene kan vi gå ut fra at vi ikke snakker listepris. Europas største flåte-partnerskap kaller de to gigantene dette.
Denne dealen omfatter derfor både Opel/Vauxhall, Saab og Daewoo, og for Avis del skal flåten dekke vest- og sentral-Europa. Det er imidlertid en opsjon i avtalen som gjør at den kan utvides til også å gjelde Midt-østen og Afrika.
Her snakker vi om meget mer enn kjøp av et stort antall biler. De to partnerne skal jobbe for hverandres merkevarenavn og begge partene skal samarbeide om salget av de brukte bilene. Det er ikke gitt noen detaljer om hvordan akkurat denne biten skal foregå, men det sier seg selv at her er nok GMs forhandlerorganisasjon sterkt interessert i løsningene.
Denne direkte markedsføringen fra produsent til forbruker er blitt meget mer aktuell etter innføringen av det nye gruppeunntaket, og er et av de punktene forhandlerne har vært skeptiske til. Her dreier det seg ikke bare om selve salget, klargjøringen og utleveringen, men også avtaler om, og rammevilkår for ettermarkedet, og ikke minst hva dette vil ha å si for bruktbilprisene og marginene på de aktuelle bruktbilene.
Vi kommer sikkert til å få forhandlernes reaksjoner når vilkårene i denne kjempeavtalen blir kjent, men i mellomtiden kan vi fortelle at børsen reagerte med et stort gjest. Aksjene til Avis Europe var ned 0,5% en halv time etter at Bryssel-børsen åpnet i dag tidlig. Forklaringen er nok at markedet fremdeles ikke tror at bilutleie er på vei opp etter julingen den bransjen fikk etter 11-09.
De som vil tjene mest på en Avis-oppgang er forøvrig d'Ieteren, en stor bilforhandler i Belgia som nå eier 59 prosent av Avis Europe. Roland d'Ieteren som er daglig leder er tippoldebarn av Alexandre d'Ieteren som i 1898 la grunnlaget for en av Europas dyktigste og mest prestisjetunge karosserimakere.
Hispano-Suiza, Isotta-Fraschini, Mercedes-Benz, Minerva, og Voisin er bare noen av de kostbare merkene som ble prydet med d'Ieteren-karosserier. Virksomheten ble avsluttet i midten av 30-årene, etter 3.500 karosserier, men man fortsatte som importør av dyre amerikanske biler.
Etter krigen ble det Volkswagen, med stor lokal samleproduksjon. En million Bobler ble fremstilt der. At de fremdeles er en av verdens ledende VAG-partnere gjør jo dette GM-stuntet enda mer pikant.