-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota med nye småbil-planer
Samtidig som samarbeidet med Peugeot/Citroën om en europeisk minibil – nå er det forøvrig bekreftet at fabrikken blir lagt til Polen – er i startfasen, forteller Toyota at de planlegger en billig-SUV for utviklings-land. Bygges kanskje med Daihatsu-hjelp i Malaysia.
Sammen med datterselskapet Daihatsu jobbes det i retning av en liten bil som skal ha en salgspris på rundt 6000 dollars. Den skal også kunne fremstilles i ren personbilform, og begge typene skal bygges i 30-40.000 eksemplarer hver, i året.
Daihatsu Terios (bildet) er utgangspunktet, målet er å få den på nett om tre år, og eksport vil skje til alle de markeder der fabrikken kan oppnå den planlagte tolltariffen på 5% som skal komme innenfor ASEAN frihandelsområde.
Foreløpig er planen å bygge bilen på Daihatsus fabrikk i Indonesia med motorer fra Toyotas fabrikk i Thailand, men samtidig er det åpenbart at Daihatsu nærmer seg et tettere samarbeid med Malaysiske Perodua. Et nytt selskap er i ferd med å bli etablert der Daihatsu og deres partnere skal eie 51 prosent, og Perodua de resterende 49. Så er planen at så snart dette selskapet er stiftet skal det kjøpe 51% av de to Perodua-produsentene i Malaysia.
Det er da åpenbart for de fleste at dermed kommer japanerne til å bli dominerende i denne 115.000 biler pr. år (i år) bedriften, der Daihatsu nå bare eier 20%.
Utspillet har vakt ganske negative reaksjoner, fremdeles er det mange i området som ser på japanerne som aggressive imperialister. Men det er også mange som tar en positiv holdning til noe som i stadig sterkere grad ser ut til å være enda et ledd i Toytas globale strategi.