-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota til Malaysia
Nevn et bilmerke fra Malaysia. De som kan svare vil nok si Proton – hvis berømmelse først og fremst ligger i at de eier Lotus. Men det er et stort merke til: Perodua. Nå har Toyota styrket grepet om denne produsenten.
Perodua er delt opp i mindre selskaper, produksjons- og markedsføring, blant annet, med et holding-selskap på toppen. Toyota har gjort dette så snedig at Perodua fremdeles betraktes som lokalt men i realiteten bestyres det helt av Toyota nå.
Det er to åpenbare strategiske mål bak dette grepet. Det ene er det åpenbare at man ønsker å få en enda større andel av deler av bilmarkedet i ASEAN-området. Perodua er det eneste bilmerket som fokuserer på biler med motorer mindre enn 1000 ccm, og burde ha alle muligheter for å styrke sin posisjon. I dag er produksjonsvolumet på størrelse med SAABs – en del over 100.000 biler/år – og ambisjonsnivået er også tilsvarende SAABs: 250 – 300.000 biler/år. Den nye modellen, Kelisa, som debuterte for noen måneder siden skal være med på å få produksjonen opp. Med den byr Perodua nå på fem Daihatsu-avledede modeller.
Det andre formålet er mindre åpenbart. Men Toyota er ute etter store underleverandører til egen produksjon. Men de må selvfølgelig møte kravene til kvalitet og null-feil kriteriene. Det er det nok få av dagens underleverandører i Malaysia som gjør. Men nå som Perodua kommer til å innføre Toyotas innkjøps-politikk vil man nok snart se hvilke underleverandører som er villige til å satse og som derved – på sikt – også kan bli partnere for Toyota.
At de lokale myndighetene har sett gjennom fingrene med et par forretningsmessige snarveier i denne Toyota/Perodua-operasjonen blir sett på som et signal fra regjeringen om at de kunne tenke seg flere industri-investeringer og at de ikke lenger i samme grad vil insistere på det nasjonale innholdet.