-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hjulet oppfunnet enda en gang
Nok en gang har noen – denne gang Hankook – vist oss en luftfri dekk/felg kombinasjon. Se å gjøre alvor av det snart, please.
Ingen kan komme og påstå at felg pluss dekk pluss korrekt mengde trykkluft er en elegant kombinasjon. Og som elastometrisk konstruksjon er den en katastrofe – det er kompromisser i absolutt alle retninger.
Michelin vet alt om det, de ville gjøre noe med det, men kom vel egentlig ikke lenger enn til radialdekket. X, som de kalte det. Etter det har alle fulgt etter.
Tweel
Så var Michelin pioner igjen, da de for nesten ti år siden presenterte Tweel – et reklamebyråord som antydet at tyre og wheel var slått sammen til ett. Her var både nav og felg (som fungerte som dekk), forbundet med eiker der stivheten avgjorde bilens fjæringsegenskaper og sideveis stivhet.
Mye rart skjedde med den konstruksjonen, men mest kritisk var vel at den skapte sine egne vibrasjoner i hastigheter over 80 km/t. Men det gjorde ikke noe for de første bruksområdene.
Segway ble for eksempel introdusert med Tweel, hjulet brukes på lettere anleggsmaskiner, og NASA brukte det på en Lunar Rover.
Men manglende kommersiell utnyttelse tok ikke motet fra Bridgestone, som tok opp tråden og viste sitt Airfree i Tokyo for to år siden. Heller ikke dette hjulet virket som noe alternativ til normale bildekk.
De bygget det ikke større enn ni tommer, og det ble bare brukt på elektriske invalide-kjøretøy. Men et argument for, var at enheten var laget av en termoplast som er 100 prosent gjenbrukbar. Og hjulet kan bygges på automater.
i-Flex
Og nå er det altså koreanske Hankooks tur. De viste sitt i-Flex (kan vi ikke snart få slippe flere i-navn?) på Frankfurt, og siden de hadde satt dem på en ganske hårete Folkevogn Opp, som var pustet på av ABT, var det åpenbart at de mente at dette skulle være brukbart for biler.
Igjen snakker vi om hjul/dekk-kombinasjon, med innebygget elastisitet i den ene retningen, innebygget og meget høy stivhet i den andre retningen (hjulet skal jo klare både å følge ordre fra rattet og absorbere mindre ujevnheter i veien) samtidig som det altså er punkterings- og vedlikeholdsfritt, og skal kunne bygges på automater (kanskje 3D printing?) slik at det blir billig, og av materialer som kan gjenbrukes.
Nå gir ikke Hankook noen tekniske detaljer om denne konstruksjonen, bortsett fra at de lover at den kan bygges i en rekke forskjellige farger slik at du virkelig kan sette personlig preg på bilen din. Men om og eventuelt hvordan det styrer, aner vi fremdeles ikke noe om.
Trenger fornyelse
Personlig blir jeg veldig glad hver gang jeg ser et slikt forslag. Hjulene på bilen er primitive, de tilhører en annen tid (kontroll av lufttrykk – er det egentlig 2013?) og er egentlig en trussel mot trafikksikkerheten.
Skikkelige moderne komponenter som man kan stole på, akkurat som man stoler på en vifterem eller en tennplugg, vil være et fremskritt i skoavdelingen.
Flere ideer
Hankook har tidligere vist at de kan tenke lateralt. Deres eMembrane konstruksjon var veldig spennende. Ikke fordi dekket hadde innebygget en rekke LEDer, slik at du kunne bruke din egen fantasi for å lyssette dekkene, men fordi dette var et dekk som kunne forandre sine dynamiske egenskaper mens du kjørte.
Kjørte du ekstremt fort, flatet dekket ut slik at anleggsflaten ble maksimal og kurve-egenskapene ble optimale. Men da det begynte å gå virkelig sakte, trakk dekket seg sammen slik at du kjørte på en profil som var så smal at dekket nesten ikke bød på rullemotstand i det hele tatt.
Conti har forresten også vist dekk som hadde sensorer i overflaten og som formet dekket etter kjøremønster og underlag.
Alle disse spredte forsøkene forteller om store muligheter for nye dekkrevolusjoner. Men den nærmeste er, håper jeg, hjul a la i-Flex.
Men helst med et annet navn.