-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Sitronen presses til siste dråpe
At Shelby-organisasjonen har overlevd 50 år er selvfølgelig grunn nok for Ford til å skvise enda noen potente dråper ut av sitronen.
Det var på Detroit-utstillingen Ford markerte Shelbys 50-års jubileum. Dels med noen spesialmodeller, og dels med en trans-amerikansk turne som skal vare nesten hele jubileumsåret.
Dessuten skal de auksjonere bort den mest spennende, og minst brukbare, nye Shelby-bilen akkurat nå.
Bilen er selvfølgelig Mustang. Det skal lages tre forskjellige 50th Anniversary modeller, hver skal bare lages i 100 eksemplarer, og siden det bare er to fargekombinasjoner å velge mellom blir det til sammen to ganger femti ganger 3 jubileumsmodeller som skal bygges.
John Luft, som er president i Shelby American, forklarer behovet for nye 50-års modeller med at «vår 50th Anniversary Edition Cobra 289 ble utsolgt på rekord-tid».
Dette var en «ekte» Cobra og ikke en replika, siden fabrikken brukte sin egen CSX8000 chassisnummer-serie for å lage en såkalt «continuation» modell.
Her var det forresten en viss logikk i feiringen – selv om den kom et år for tidlig ble den i hvert fall bygget i femti eksemplarer, hver til en pris av 135.000 dollar.
Dagens jubileumsbiler starter nederst på stigen med en nesten normal Mustang GTS med litt oppgraderte bremser og opphengning. V6 eller 5-liters V-åtter og starter til snaue 20.000 dollar.
Akkurat som de mer potente utgavene leveres denne også enten i hvitt eller svart og med spesielle gulljubileumsgullstriper.
Den neste er GT350, i det minste et klassisk navn. Her er basen Mustang 5.0 GT men med solide modifikasjoner. Skikkelig skarpe kjøreegenskaper, hevdes det, og det behøves nok, for her kan du få trimmet motoren helt opp til 624 hk.
Den minste motoren, 430 hester, kan utstyres med automat, men de andre variantene har alle sammen manuell kasse.
Toppmodellen er GT500 Super Snake som er bygget på ekte vare: en Ford Shelby GT500. Som jubileumsbil kan den også leveres enten som cabriolet eller coupé og med motorer på 650, 750 eller 800 hester.
Her begynner prisene på rett under 60.000 dollar. Og det er bare for ombyggingen. Den opprinnelige bilen kommer i tillegg.
Alle bilene får selvfølgelig bråtavis med spesielle merker og dekaler og de får en unik VIN-nummerserie og det vil bli opprettet et spesielt register for bil og eier. Bilene skal overrekkes ved Shelby-samlingen på fabrikken i Las Vegas.
Men hvis dette ikke er nok, kan de by på en bil på den neste Barrett-Jackson samlebilauksjonen neste lørdag. Ford har nemlig fortsatt sin tradisjon med å gi noe ganske spesielt til auksjonen, og som så blir solgt til inntekt for et veldedig formål.
Også i år går pengene til noe som heter JDRF, en stiftelse som jobber med å finne kur mot Diabetes 1. Mer enn tre millioner dollar er skaffet på denne måten til nå.
Bilen som skal bringe nye dollar inn i forskningskassa er selvfølgelig en Shelby Mustang. Kall den gjerne en 2013 GT500, men dette er forsøksbilen som ble brukt helt siden 2007 – først med et 2010-karosseri, for å utvikle de nye Shelby-modellene.
Denne har blant annet vært kjørt på Sebring i 24 timer med nesten 250 km/t som snittfart for å sjekke at det som skulle være der virkelig var der.
Racingbur, sekspunkts sele, Recaro racingseter, hull i dashbordet der testinstrumentene var festet – alle disse detaljene gjør bilen unik. Og alle fra SVT (Fords Special Vehicle Team) som jobbet på denne bilen har skrevet navnet sitt på undersiden av bagasjelokket.
Kjøper du den får du ikke mye glede av den ved å kruse på Karl Johan. Bilen er så langt fra tillatt til landeveisbruk som er det mulig å komme. Dette vil nok bli et lekkert museums-stykke.