Eventyrlig for Mercedes i USA

Mercedes-Benz klarte også i 2015 å kjøre fra BMW og Lexus i et 17,5 millioner stort USA-bilmarked.

Publisert Sist oppdatert

Du stusser kanskje over hvorfor Daimler velger å legge presentasjonen av årets viktigste nyhet fra Mercedes-Benz til Detroit, en av USAs sureste og tristeste byer vinterstid?

Forklaringen er såre enkel. Ikke bare er USA et særs viktig marked for Mercedes, de ble også i 2015 det største premium-merket ved å holde BMW og Lexus på grei avstand. Dessuten er E-klasse den nest mest foretrukne premium familiebilen etter Lexus ES.

Etter et eventyrlig 17,5 millioners 2015-bilsalg (+5,7 % fra 2014) hvor nesten alle piler peker oppover, er det likevel for tiden svarte skyer på den amerikanske bilhimmelen. Salget av personbiler faller – med bensinprisen.

Den lave bensinprisen, 5,70 kroner/liter i gjennomsnitt i høst ifølge globalpetrolprices.com, forklarer hvorfor amerikanerne igjen kjøper store pickup-trucker og SUV-er og såkalte crossover-modeller framfor mellomstore/kompakte og små personbiler.

Ifølge tall som Automotive News har bearbeidet fra Automotive News Data Center, økte salget av nevnte biltyper med 13 prosent i fjor samtidig som salget av personbiler falt med 2,3 prosent. Mot slutten av året var differansen enda større.

Populær
Og til de mellomstore premium familiebilene hører Mercedes E-klasse, en bilklasse hvor salget var ned 6,8 prosent.

Etter redesignet i 2009 inntok E-klasse posisjonen som klasseleder fra 2010 til 2012 og nådde salgstoppen i USA på 69.803 biler i 2013. Men da hadde Lexus ES allerede kjørt forbi som klasseleder og har vært det siden.

Men det er alltid muligheter til å vokse. Daimler-sjef Dieter Zetsche var i forkant av Detroit-showets åpning meget klar på at Mercedes har som mål å gjenerobre tetposisjonen med nye E-klasse.

Til Automotive News sa Zetsche søndag kveld «…det er et stort marked, det vil alltid være muligheter til å øke markedsandelen, og jeg er ganske sikker på at det vil bli resultatet for denne bilen».

Av «premium»-aktørene i USA vokste Lexus, Audi, Infiniti, Land Rover, Volvo, Porsche og Tesla som vokste mer enn markedet i fjor.

I Audis vekst, også i desember, ligger at premium-merket til Volkswagen så langt ikke har tatt skade av VWs dieselskandale som sendte salget av bilmerket VW ned 4,8 prosent i 2015 og 9,1 prosent isolert til desember.

Lexus er på full fart tilbake mot tetposisjon etter krisen i slutten av forrige tiår. Eksempelvis lå BMW 28.349 biler foran Lexus i 2014. Forspranget skrumpet inn til 1422 biler i fjor.

For noen tiår siden var luksus for mange i USA ensbetydende med Cadillac og Lincoln. Lincoln er fullstendig frakjørt av både de tyske og japanske premium-merkene, mens Cadillac biter seg fast og konkurrerer med Hondas Acura om femteplassen.

Slik gikk det for premium-merkene i USA i fjor:

Merke

Ant.

Diff.

1. Mercedes-Benz

372.977

+4,7 %

2. BMW

346.023

+1,9 %

3. Lexus (Toyota)

344.601

10,7 %

4. Audi (VW)

202.202

+11,1

5. Acura (Honda)

177.165

+5,6 %

6. Cadillac (GM)

175.267

+2,6 %

7. Infiniti (Nissan)

133.498

+13,8 %

8. Lincoln (Ford)

101.227

+7,1 %

9. Land Rover

70.582

+37,1 %

10. Volvo

70.047

+24,3

11. Mini

58.514

+4,3 %

12. Porsche

51.756

+10,1 %

13. Tesla

22.800

+26,7 %

Powered by Labrador CMS