-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny Enzo får ny ryggrad
Det som vakte minst oppsikt på Ferrari-standen i Paris, var svart og lett bortgjemt. Det viste seg å være den nye superbilens bærende innmat.
Ferrari har for lengst vist oss den foreslåtte drivlinjen til Enzo-avløseren. Hybrid som bare det, det spekuleres i 900 hester og det er snakk om en mervekt på 100 kg.
Ferrari viste sitt første hybridforslag på Genève-utstillingen 2010. Dette skrev vi da.
Historier fra forskjellig hold forteller at bilen er nesten ferdig og at potensielle kunder har fått se mye av den. På Paris-utstillingen fikk alle som ville i hvert fall se det bærende innholdet av bilen – det de kaller «F1 Karbon Fiber chassis for den neste limited series».
Imponerende ser egentlig ikke en slik sak ut, før man får litt innføring i hva det egentlig er man ser.
LES OG SE VIDEO: Neste Enzo blir hybrid
Og her har vi altså bilens bærende sentrum, bygget opp av akkurat de samme materialene som deres Formel 1 monocoque er, med like omhyggelig håndarbeid og like omhyggelig produksjon.
Det ble faktisk sagt at Ferraris sjefkonstruktør på Formel 1, Rory Byrne, har vært tett involvert i utviklingen av denne – jeg hadde egentlig trodd han hadde hatt nok annet å gjøre i denne sesongen.
Det vi ser gjør i hvert fall at vi kan bekrefte at den neste «limited edition» bilen fra Ferrari blir en lukket toseter, med dører hengslet oppe, med ekstra forsterkninger mot sidekollisjoner og med en underside som er spesielt Kevlar-forsterket for å hindre skader fra biler som måtte ligge strødd på vei eller bane.
Hverken det, eller at motoren åpenbart er festet rett bak passasjercellen, er kanskje noen bombe, men det er gøy å få det fastslått.
Over dette lille kunststykket flimret det noen videobilder som ga oss litt mer detaljer. De mest konkrete var vel at med denne konstruksjonen fikk man en bærende del 20 prosent lettere enn den du fant i Enzo. Dette til tross for at bilen også skal bære hybrid-komponentene og «møte nye homologeringskrav» - den skal med andre ord lanseres som en gatebil.
Dette 20 prosent lettere chassiset er til gjengjeld 27 prosent stivere i bend, og 20 prosent stivere i bøy.
Og med hensyn til prestasjoner? «Ny standard hele veien» Og utslipp? På Genève-utstillingen for to år siden (da de viste hvordan de tenkte seg drivlinjen) smilte Ferrarisjef Amedeo Felisa og sa at det ble nok mer enn for en Fiat 500, men det laveste i Ferraris historie.
Skal vi tro på debut i Genève neste år?