-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ferrari 488 på plass i Norge
Autostrada Sport, rett utenfor Oslo, viste i går kveld frem Ferraris nyeste for gode venner. Den er en fest, selv når den står stille.
Jeg har vært på en og annen pressekonferanse i Maranello når de presenterer en ny modell. Ferrari skammer seg ikke over å være ingeniør-drevet, så dermed blir pressekonferansene deres det også.
Ikke bare får vi vite om 0,9 nanosekunder kjappere reaksjonstid på gassen, eller nøyaktig hvor mange centimeter den bruker fra 200 til null – vi får vite hvordan og hvorfor også, ned til minste detalj.
Rundt 150 mennesker ble utsatt for akkurat den samme behandlingen av Autostrada Sport i går kveld. Jeg var redd dette var å dra det litt for langt, folk var tross alt invitert til litt italiensk mat, og en smule forfriskninger, og til å se på bilene – men at man skulle være med på en universitetstype time med komplett anatomi og dissekering var jeg ikke klar over.
Gjett hva. Der journalistene sitter og mottar budskapet med en slags fraværende blasert distraksjon av typen «dette har vi vært med på før» sto publikum her i stram giv akt i tre kvarter og slukte hvert ord og hvert eneste bilde fra et dusin videosnutter med torden-motorlåt eller hvinende dekk som kontentum.
Forskjellen på pressekonferansen og dette var at for journalistene blir dette veldig fjernt, en slags en-gang-hvert-annet-år-opplevelse. Mens disse folkene, de fleste av dem i hvert fall, lever tett innpå myten hver dag. Derfor blir løftet om null turbolag viktig for dem – Ferrari med turbo er liksom litt vanskelig virkelig å tro på. Og gjør en slik forestilling verdt å følge med på.
Men her sto altså Gary Exall, han er Ferraris ettermarkedssjef for Nord-Europa og tok gjestene gjennom hver eneste finesse av det som må være den mest avanserte produksjonsbilen derfra noensinne. Ingen virket utålmodige.
Og Michele Aporti fortalte om alle muligheter til å personalisere bilen og at alle som kunne, burde prøve den. Greit for ham å si det, han reiser tilbake til Ferrari i morgen for å fortsette å lede salg og markering i denne dele av Europa – det er ikke han som skal administrere prøvekjøringskøen foran de to bilene som sto på gulvet nå.
Den ene, den svarte, har forresten Gisle Valen og Thomas Kleven kjørt hjem gjennom Europa, 5000 km, fortalte de. Jeg kan den ruten ganske godt jeg også, 5000 km betyr ganske mange omveier.
Valen er eier av Autostrada-systemet og har kommet opp fra hovedavdelingen i Skien og de merkeforhandlerne han driver der, for å være salgsleder i avdelingen på Billingstad fremover. Mens Thomas Kleven er selskapets daglige leder.
Begge entusiaster, selvfølgelig, men Valen til de grader at etter tre setninger på utpust har du egentlig bilt sammen med ham opp gjennom Europa, vært på iskjøringkurs med V-tolvere og kjørt Ferrari-kurs på Fiorano, samtidig som du har spist en to-tre bedre måltider med ham i Italia.
Alt sammen i løpet av mindre enn et halvt minutt
I 20 år har han drevet dette, det begynte med Fiat og Alfa Romeo «for da hadde vi ikke råd til mere», så ble det salg av brukt, og litt nytt, og autorisert verksted for noen år siden, og så importavtale for Maserati og den eneste grunnen til at han ikke også er «fullverdig» Ferrari-importør er at volumet ikke er stort nok.
Men han selger disse bilene med full fabrikkgaranti nå, så egentlig går det ikke an å være nærmere en importør-status.
Og – det trodde jeg ville vært umulig - selv etter 20 år som entusiast blir han fremdeles entusiastere og entusiastere. Det virket som han hadde gjestene med seg også.
For en smakebit av hva Ferrari 488 GTB byr på, sjekk den spektakulære filmen fra Norges flotteste veier her.