-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ferrari-hilsen til USA
I dag slutter Luca di Montezemolo i sjefjobben hos Ferrari, den han inntok i 1991. Hans siste modell feirer fabrikkens første 60 år i USA.
Bilen heter F60 America, og som bildene ganske tydelig viser er den en åpen-toppet utgave av en litt re-stylet F12 Berlinetta.
«Her har vi kombinert to av våre USA-kunders store pasjoner», var noe av det siste di Montezemolo sa før han gikk av: «V12-motoren og toppløs».
Men også denne modellen er et lite bidrag til sagaen om hvorfor han har gått, ikke akkurat frivillig. En ting er at Ferrari på bane svikter. Sergio Marchionne, Fiat-sjefen som nå overtar som sjef for Fiat-eide Ferrari også, sa i Paris at «en Ferrari som ikke vinner, er ikke en ekte Ferrari».
En helt annen ting er at det sies at Marchionne ikke er enig i di Montezemolos politikk med å holde produksjonen kunstig nede, for å øke eksklusiviteten.
Det ble snakk om denne USA-modellen også i Paris (selv om vi da ikke ante hva slags bil det var snakk om), og om det faktum at bilen allerede er utsolgt ganger fem – i sitt meget begrensede opplag på 10 biler.
«Jeg sier ikke at vi skulle bygget 20», sa han da. «Men jeg syns nok kanskje vi burde gjort bilen tilgjengelig».
Sort og rødt
Den bilen dagens modell er modellert på er ikke den første som ble importert til USA, men en egen serie bygget spesielt for North American Racing Team – Ferraris amerikanske racing-arm – i 1967. Da kom de ti spesielbestilte og spesielt bygde 275 GTS4-modeller til USA-importøren.
Kanskje en akseptabel årsak til å begrense dagens modell til ti?
De ti som skal parkere enda en Ferrari i bagasjen har betalt seks ganger det en «vanlig» F12 Berlinetta koster - rundt 16 millioner kroner fra fabrikk - og de får jo noe mer enn bare takløst.
De får ny snute, skjermer og dører, samtidig som den karakteristiske «air bridge» bak er fjernet. Du får noe spesielle Cavallino Rapante i 60-års-utgaver her og der, og du får et interiør der ditt sete er rødt, mens den andre siden er svart. Det var visstnok noen konkurransebiler som hadde den kombinasjonen.
Veltebøylene er kledd i håndsydd skinn, og dersom det skulle begynne å regne mens du er ute, finnes det en beskjeden teltduk du kan dra over, som skal holde til litt over 100 km/t.
Mekanisk er det det samme som F12, 6,3-literen med 730 hk og syv trinns to-clutch kasse og de samme 3,1 til 100 som Berlinettaen. Giringen gir deg godt over 320 km/t, men det vil nok ikke bli praktisert så ofte.
Det kan være Marchionne har litt rett i at det er farlig å holde fast ved dette ekslusivitetsprinsippet.