-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny Ferrari-rekord
Denne gangen dreier deg seg ikke om hk eller km/t, men om spenn. I 2008 satte Ferrari nye rekorder på fleste bokføringsområder.
1.921 millioner euro ble det omsatt for i fjor, en økning på mer enn 15 prosent fra 2007. På dette fikk de tilbake 17,6 prosent, mens det såkalte ROS – Return on Sales – var allikevel på imponerende 15,9 prosent året før.
Men det var ikke bare omsetning og marginer som økte. Samtidig økte man investeringene i forskning og utvikling. I fjor lå den summen på 18 prosent av omsetningen.
Også antall biler økte, men ikke i like imponerende grad. Der nøyde man seg med en 2 prosent økning, til 6.587 biler – 122 flere enn året før.
Nord-Amerika tok seg av 1700 av disse, det vil si en markedsandel på litt over 25 prosent. Midt Østen er ikke det superbilmarkedet mange later til å tro, sammen med Sør-Afrika gikk det 366 biler dit, mens Japan alene tok 433 og Kina endte rett over 200 biler.
Et spennende tall holdes imidlertid tilbake. Vi vet ikke hvor mye Ferrari omsetter av, eller tjener på, lisens-produkter. Alt som er merket med den steilende hesten, innbringer penger til Maranello. Det eneste vi får høre er at den omsetningen økte med 35 prosent, mens salget gjennom de 25 Ferrari Stores over hele verden økte med 16 prosent.
Innenriks kan man bemerke at Ferrari-banken nå gir attraktive 100 prosent hus-lån til de ansatte. At de har bygget nye kraftprodusenter, blant annet solcelle-anlegg, slik at de i løpet av året skal produsere all kraft selv. Og at det nå finnes et veldig attraktivt program for alle ansattes skolebarn, fra første klasse i folkeskolen til siste på videregående. I fjor hadde Ferrari rundt 3.000 ansatte som kunne nyte godt av alle fordelene.
Styreformannen, Luca di Montezemolo, la forresten stor vekt på at den nye California-modellen ikke hadde bidratt til 2008-resultatene i det hele tatt. Siden den først vil gjøre seg bemerket fra 2009 var han forholdsvis optimistisk med hensyn til hvordan dette året ville ende opp også.