Ferrari California på lanseringstokt
Ferrari California på lanseringstokt
Ferrari California på lanseringstokt
Ferrari California på lanseringstokt
Ferrari California på lanseringstokt
Ferrari California på lanseringstokt
Ferrari California på lanseringstokt
Ferrari California på lanseringstokt
Ferrari California på lanseringstokt
Ferrari California på lanseringstokt
Ferrari California på lanseringstokt
Ferrari California på lanseringstokt
Ferrari California på lanseringstokt
Ferrari California på lanseringstokt
Ferrari California på lanseringstokt
Ferrari California på lanseringstokt

Populære Ferrari-dager

8000 strømmet gjennom fabrikken på Ferraris familiedag.

Publisert Sist oppdatert

- Sett'n før
Det vil gå noen folk rundt på Paris-utstillingen med nesa i været og forholdsvis avmålte spørsmål til journalist-kolleger om ”atte jasså, du tror vi ser California for første gang, du?”

Ferrari har nemlig tilbakelagt to ganske morsomme dager. Først den offisielle presentasjonen av California. Omtrent samtidig på en privat flyplass ved Santa Monica og i Maranello.

I California var det ganske åpenbart at Phil Hill, nylig avdød, USAs første GP-verdensmester, Ferrari-kjører og eminent oppbygger av klassiske biler med verkstedet rett rundt hjørnet for denne flyplassen, manglet.

Men bortsett fra det ble det en fest.

Guvernør-støtte
I Santa Monica ble den første California solgt på en veldedighetsauksjon.

Den nådde en pris på 520.000 dollars, som gikk til After School All Stars, en organisasjon med en sterkt pedagogisk innhold. Dermed var det jo helt naturlig at guvernøren, Arnold Schwarzenegger, var til stede og priset Ferrari.

I Maranello var Ferrari-sjefen, Luca di Montezemolo, i spissen for blant annet Formel 1-førerne Massa og den finske sjarmklumpen Räikkönen, sammen med Schumacher.

Familiedag
Det var første gang folk utenfra fikk se bilen i bevegelse, den ble kjørt på gulvet i den nye store samlefabrikken.

Et nytt arkitektonisk mesterverk, denne gangen tegnet av Jean Nouvel (direkte fra en parfymeflakong for Dior Homme!).

Ferrari-fabrikken begynner å bli en eneste stor samling av signaturbygg fra verdens fremste nålevende arkitekter.

Det fikk 8000 mennesker se på nært hold neste dag. For da var det familiedag, der Ferraris 2.700 ansatte kunne ta med de nærmeste.

Nesten alt var åpent, GT-produksjonen, Sportsavdelingen, Scaglietti-fabrikken i Modena.

Og for første gang kunne man også besøke områdene der kundene med de gamle F1-bilene møtes, testfører-avdelingen, skredder-salongen, der kundenes individuelle ønsker blir utført den klassiske avdelingen og den flunkende nye Linje 149 der karosseriene til California blir laget.

Det hele omhyggelig presentert live på www.ferraricalifornia.com

Så, som sagt, for ganske mange var California en gammel kjenning da Paris åpnet sine dører for den offisielle verdenspremieren sist helg.

Powered by Labrador CMS