-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
To sylindre i Genève
Fiat hadde vært flinke til å gjemme bort den største lille nyheten i Genève.
Vi har fortalt deg om denne før. TwinAir-motoren fra Fiat. Poenget med å minne om den er først og fremst hvordan Fiat klarte å skjule denne sensasjonelle lille to-sylinderen så mesterlig at nesten ingen fikk øye på den.
LES: Stor liten nyhet
Det sto en blå 500 med motoren installert. Der var det imidlertid ingenting å se, det hele var skjult under et enormt plastdeksel, så under der kunne det like godt vært en V-sekser som det nyeste innslaget i bilindustriens downsizing-kappløp.
Dessuten hadde de tatt med seg en hel motor til Genève også. De av oss som syntes det hadde vært morsomt å se på detaljene, ble stoppet av en slags Alice i Eventyrland New Age-aktig skog bygget opp av halvt gjennomsiktig pleksiglass.
Lapo Elkann, Agnelli-arving med eget designfirma og forholdsvis rufsete fortid, sto som vanlig bak Fiat-standens utforming, og som vanlig var dette utstillingens muntreste og fargegladeste stand (selv om den var så å si uten nyheter), men akkurat her skal jag snakke litt med ham. Jeg fikk altså ikke tatt på det jeg ser på som en av utstillingens hotteste nyheter.
Dels er det noe fantastisk med tradisjonen bak Fiat 500 og to sylindre. Den opprinnelige 500, Fiat Nuova 500, ble lansert i Torino i juli 1957. Allerede i august var den første feriepakkede utgaven (og det inkluderte ofte tre generasjoner pluss telt) på plass på Nordkapp. Ingen vet hvor mange tosylindrede 500 som har krysset Polarsirkelen, men det er mange.
Nå kan tradisjonen gjenopptas, den nye motoren (som også vil komme i Panda og andre av gruppens småbiler) finnes med fra 65 til 105 hestekrefter, fra et slagvolum på 900 ccm.
Den andre grunnen til at jeg er ganske begeistret over konstruksjonen er jo at prestasjonene, på papiret i hvert fall, ser såpass overlegne ut.
I 85 hk-utgaven har vi et forbruk 15 prosent under 1,2 Sv-motoren, med 25 prosent høyere ytelse. I forhold til 1,4 16v motoren, har vi samme ytelse, men 30 prosent lavere forbruk (og utslipp). Og vi snakker altså om gamle motorer som allerede i dag gjør Fiats biler til Europas minst CO2-utslippende.
Hvis vi sammenligner med en firesylindret bil med tilsvarende ytelse og litt høyere slagvolum, vil vi se at TwinAir-motoren er 23 prosent kortere og 10 prosent lettere – noe som blant annet gjør at man kan ha mistanke til at denne også vil bli utviklet som en hybrid-enhet (som en range extender).
Mens vi venter på det, vet vi at Fiat allerede er i ferd med å forberede en metan-brennende utgave av motoren.
Fra september vil motoren være på plass i produksjonsmodeller. Jeg har et visst håp om at vi skal få prøve et eksemplar eller to i god tid før det. Dette er en av årets nyheter jeg er virkelig spent på.