-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Fiat 500 med trang hekk
For å gi 16-åringer muligheter til å kjøre monterer en tysker bakhjulene mye nærmere hverandre. Nå har han overført oppskriften til en Fiat 500.
Dette er et raskt innslag i anledning vårt ønske om alltid å holde dere helt oppdaterte.
For halvannet års tid siden fortalte vi om en tysk bilforhandler, spesialist på VW-Gruppe produkter, som hadde begynt å bygge om biler slik at 16 åringer kunne kjøre dem.
Oppskriften var grei: bakhjulene så trange at doningen kunne karakteriseres som en tre-hjuling (etter gammel Isetta-oppskrift) og nedsatt ytelse.
Da vi fortalte om ham kunne du komme til verkstedet hans med en Polo, Ibiza eller Fabia – og etter en stund hadde du den tilbake i sin nye form.
Trapper opp
Mot alle odds (trodde vi) har firmaet og oppskriften overlevd, og virksomheten er utvidet. Det snakkes om at det kommer 30 til 40 biler fra verkstedet hver måned, så det er åpenbart at det finnes et visst behov.
Dessuten er modellprogrammet utvidet, nå tar de også for seg Fiat 500, nyere enn 2015-modeller.
Det er fremdeles de trange bakhjulene, sporvidde 46,5 cm som er nøkkelen. For de sitter så tett at bilen klasses som en trehjuling, og dermed er vi inne på noe som heter kjøretøyklasse L5e – i land som følger et slags internasjonalt regelverk.
Rask nok
Og det betyr også: klart for 16-åringer. Under forutsetning av at det ikke går for fort. Og for å møte det kravet er originalmotoren modifisert slik at den ikke yter mer enn 15 kW/20 hk. Jeg går ut fra at enhver 16-åring er ganske interessert i hvor vanskelig det er å modifisere den tilbake.
Men selv med de beskjedne 20 gjør bilen 90 km/t. Det påstås at den fremdeles er stabil i svingene ved den hastigheten
Ellers er bilen som normal, fire seter, ABS, ESP, alle komfortdetaljer, all infotainment og alle kollisjonsputer som bilen opprinnelig er utstyrt med.
Dersom du kommer med egen bil koster det 5000 euro å bygge den om. (5300 for Cabriolet-modellen). Men jeg har en liten følelse av at du ikke uten videre får norske skilter på den.
Og jeg er i hvert fall sikker på at ved en kontroll vil de ikke være veldig imponert dersom førerkortet ditt indikerer at du bare så vidt har fylt 16.