-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kautokeino - Oslo på én tank
Fredag formiddag startet to nordmenn en lang reise fra Kautokeino. Målet var å nå frem til Oslo på én tank bensin.
Herrene Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink er godt kjent for BilNorges faste lesere. For to år siden kjørte de strekningen Murmansk – Uddevalla på én dieseltank, nå har de igjen vært i aksjon.
Fredag formiddag forlot de to nordmennene Kautokeino i en fulltanket og nypolert rød Ford Focus med den prisbelønte 1-liters EcoBoost-motoren med 125 hk. Dekkene var av typen Continental EcoContact 5, noe som gir minimal rullemotstand.
Kl 23:30 lørdag kveld var tanken tom. Da sto bilen midt i Oslo sentrum, og Oslo-politiet kunne fastslå at forseglingen som lensmannen i Kautokeino hadde satt på tanklokket var intakt. Dermed kunne det bekreftes at bilen hadde tilbakelagt 1619,4 km med et snittforbruk på 0,33 liter bensin pr. mil.
Dette er verdensrekord i både forbruk og kjørt distanse, og det er i tillegg første gang det er offisielt registrert at en bil har kjørt over 1000 miles (1609,6 km) på én tank med bensin!
Den tidligere rekorden ble satt av et australsk ektepar som tilbakela 1362 km på én tank, og det samme ekteparet hadde også den forrige forbruksrekorden på 0,36 liter i gjennomsnitt per mil. Disse rekordene ble imidlertid satt på to forskjellige turer.
Henrik og Knut kan konstatere at gode forberedelser, en fantastisk bil, fleksibilitet med hensyn til timing og rutevalg, samt evnen til å ta de riktige avgjørelsene gjorde at de nådde målet.
De hadde planlagt å dra fra Skellefteå på formiddagen lørdag etter en overnatting, men den planen ble fort forandret da de fikk melding om et nedbørsområde som nærmet seg. Avreisen ble fremskyndet til 03.30.
Dermed unngikk de mesteparten av regnværet. Noe regn fikk de, men ikke nok til å true verdensrekorden.
Nå er ikke Henrik og Knut ukjent med økonomikjøring fra før. I 2010 satte de seg som mål å kjøre fra Oslo til Kirkenes på én tank med diesel i en Ford Mondeo, noe de også klarte.
Året etter ble en Mondeo stasjonsvogn kjørt fra Murmansk til Oslo på én tank. Europarekord ble satt i 2012, da de kjørte 2534 km fra Helsinki til Oslo - uten ferge - på én tank med diesel.
- Og hva blir neste rekordforsøk?
- Nå skal vi først slappe av noen dager uten å tenke på girskift og høydeprofiler. Så får vi starte jakten på nye utfordringer, avslutter Knut og Henrik.