For sjuende år på rad stikker Lexus av med seieren i kampen om å ha de mest fornøyde bileierne, i hvert fall slik danske Loyalty Group måler kundetilfredshet og presenterer tallene i AutoIndex.
Den norske undersøkelsen omfatter 14.575 eiere av de 22 viktigste bilmerkene, og selv om Lexus fortsatt er på en suveren topp, går merket litt tilbake fra i fjor. Ikke mye, men nok til at det er grunn for Lexus til å være obs på at Volvo, som i 2018 har klatret forbi BMW og opp på andreplass, er sulten på seier.
Volvo klatrer mest Volvo er bilmerket som de siste årene har klatret mest, fra en åttende plass i 2014, via femte, sjette og fjerdeplass til årets sølvplass.
Toyota, som normalt scorer svært høyt på kvalitetsundersøkelser verden rundt, må finne seg i en fjerdeplass hos AutoIndex. Derimot er Toyota nest best etter Lexus på serviceindeksen.
Når tallene leses grundigere er det lite som skiller flere av merkene i den øvre halvdel av undersøkelsen.
Annonse
Derimot er det all grunn til å se hvordan det ser ut i bunnen, og ikke overraskende befinner Fiat og Renault seg der. Men merk at også Nissan, selv etter betydelig framgang fra i fjor, fortsatt i sum kommer svært dårlig ut i undersøkelsen.
Svakt for Renault Renault-eierne gir mindre hyggelige tilbakemeldinger når det gjelder forhandlerne, og opplever ikke den velkomsten i butikkene som de forventer.
Fiat og Renault scorer også dårligst på serviceindeksen. Selv om BMW, Audi og Mercedes scorer høyt på lojalitet til eget merke, er eierne av disse bilene mindre enn gjennomsnittet fornøyd med hvordan de behandles når de skal ha bilen på verksted.
Fra å ha vært nest best på service i 2014, har Renault nå falt til nest siste plass. Bare Fiat gjør det dårligere. Svært mange Renault-eiere sier rett ut at de ikke kommer til å velge merket igjen.
Etter siste års fall er Volkswagen også blant merkene som kommer svært dårlig ut i forhold til service, sammen med Mitsubishi og Nissan.
I AutoIndex handler 40 prosent om bilen, 20 prosent om selve salgsprosessen, 20 prosent om hvordan kunden oppfatter verkstedet og til slutt 20 prosent om lojalitet til merket.
AutoIndex produseres også for Sverige og Danmark. Volvo tar andreplassen i begge landene, med Subaru på topp i Sverige og BMW på topp i Danmark. Ikke i noen av disse landene er Lexus med i undersøkelsen fordi merket er for lite til å gi nok grunnlag for statistikk.
Annonse
I alle de tre landene «bunner» Fiat undersøkelsen med Renault som tredje dårligst. Suzuki er nest dårligst i Sverige, Nissan er det i Norge og Mitsubishi i Danmark.