-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Katastrofesmell for Fiat og Jeep
EuroNCAP har offentliggjort resultatene fra ni nye kollisjonstester. For FCA er resultatene nedslående.
En gammel Fiat og en splitter ny Jeep står for oppsiktsvekkende resultater i denne testrunden.
Fiat Panda, som sist ble testet i 2011 men fortsatt er i salg, nærmest uforandret, er nå testet etter dagens gjeldende kriterier.
Med beltevarsel som eneste sikkerhetsutstyr oppnår den ikke nok poeng til å fortjene en eneste stjerne hos EuroNCAP.
Kun en annen bil har gjort det tilsvarende miserabelt – Fiat Punto som ble testet i 2017.
FCA kan til nød bortforklare resultatet med at Panda er en modell som antageligvis synger på siste vers. Da den ble testet i 2011 oppnådde den fire stjerner, så da skjønner du hvor mye strengere kriteriene er i dag.
Langt verre er det å forsvare at den splitter nye Jeep Wrangler, som så vidt har rukket å entre markedet, kun har beltevarsel og en enkel speed-limiter som sikkerhetsutstyr.
Ellers er den blottet for elektroniske hjelpemidler vi i dag regner som en selvfølge – selv på rimelige småbiler.
Resultatet er at den så vidt karrer til seg én eneste stjerne – hvilket er langt unna konkurrentene – om nå en Wrangler kan sammenlignes med andre modeller på markedet i det hele tatt da.
– Det er virkelig skuffende å se at en flunkende ny bil som kommer på markedet i 2018 mangler utstyr som automatisk nødbrems eller filholder. Det er på høy tid at FCA kommer med produkter som utfordrer konkurrentene på sikkerhetsfronten, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i EuroNCAP.
De syv andre bilene i testen – Audi Q3, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Jaguar I-Pace, Peugeot 508, Volvo V60 og S60 – fikk alle fem stjerner.
Men også noe av disse hadde utfordringer – EuroNCAPs test av Hyundai Santa Fe viste for eksempel at kollisjonsgardinene på biler med panorama soltak kunne bli ødelagt idet de løstes ut.
Som tiltak har Hyundai allerede fikset problemet på nye modeller i produksjon, mens utleverte biler kalles tilbake for utbedring.
BMW X5 hadde et problem med at førerens kne-pute ikke ble korrekt utløst i frontkollisjoner, og dermed var til liten nytte. Et tilsvarende problem ble oppdaget under testing av 5-serien.
– På tross av god innsats hos produsentene ser vi fortsatt et forbedringspotensial, sier van Ratingen.
– For å være ærlig har Audi Q3, Jaguar I-Pace, Peugeot 508 og Volvo V60 / S60 satt en standard som konkurrentene blir målt opp mot. Spesielt I-Pace står som eksempel på en bil som er bra for miljøet, samtidig som den har et høyt sikkerhetsnivå.