-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mer fornøyde bileiere
J.D. Powers har offentliggjort sin årlige kvalitetsundersøkelse. Den viser at flere amerikanere enn tidligere er fornøyd med sine biler.
Årets J.D. Power kvalitetsundersøkelse for USA er den 29. i rekken. Som vanlig er et stort antall personer som kjøpte ny bil for tre år siden, i dette tilfellet i 2015, og som fortsatt besitter den, intervjuet om sine erfaringer.
Her blir den minste feil og mangel gjennom de siste 12 måneder registrert, og disse danner grunnlaget for en poengskala hvor laveste tall betyr best resultat. Verdien som benyttes er PP100 (Problem Per 100 biler).
36.896 eiere av 2015-modeller har respondert på spørsmålene fra J.D. Power – tilsvarende om lag hver fjerde nybilkjøper i Norge på et år – så grunnlaget er omfattende.
Stadig bedre
Gjennomsnittet i årets undersøkelse er 142 PP100, og selv om det kan høres høyt ut er det en forbedring på ni prosent fra fjorårets 156 PP100. Det er bilenes infotainment-anlegg med tilkoblingsmuligheter som er grunnlag for de fleste anmerkninger.
Om man deler inn i det amerikanerne definerer som «luksusmerker» og sammenligner med «volumprodukter», så er tallene henholdsvis 136 PP100 versus 143 PP100. Det er med andre ord ingen automatikk i at dyrere produkter har høyere kvalitet.
Lexus topper undersøkelsen for syvende år på rad, men de følges tett av Porsche.
I fjorårets undersøkelse delte de to merkene øverste pallplass med 110 PP100, i år er Lexus nede på 99 mens Porsche står på 100.
Solid løft
Buick følger på tredjeplass med 116 PP100, foran Infiniti (120) og Kia (148). Nissans luksusmerke Infiniti har fått et voldsomt løft fra fjoråret da de endte tredje sist i undersøkelsen med 203 PP100.
Bak Kia er det tett til Chevrolet og Hyundai som begge scorer 124 PP100. Jeg vil anta de koreanske merkene er spesielt stolte av å ha slått BMW og Toyota som begge oppnår 127 PP100.
Honda, Audi og Mazda befinner seg innen to poeng fra snittet, men «under streken» finner vi merker som Mercedes (147), Ford (152), Mini (153), Volkswagen (157) og Volvo (162).
Helt i bunnen av skalaen finner vi Chrysler og Land Rover med henholdsvis 211 og 204 PP100. Fiat var i fjor i særklasse dårligst med 298 PP100. De står for den største klatringen poengmessig, til 192 PP100, men det holder likevel bare til en tredje sisteplass.
Her ser du hvilke bilmodeller som gjør det best fordelt på en rekke ulike kategorier.
SUV, Van, Pickup – Topp 3 per segment