-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Minst feil på main stream
"OBOS-merker" har vesentlig færre feil enn de såkalte premium-merkene. Det viser en fersk britisk undersøkelse.
Analysebyrået J.D. Power, som i årevis har studert kvaliteten på biler i USA, har de siste to årene foretatt tilsvarende undersøkelser i Storbritannia. Undersøkelsen baserer seg på tilbakemelding fra 13.000 eiere av biler som ble kjøpt nye i perioden 2013-2015.
I USA gikk de koreanske merkene helt til topps i årets undersøkelse
VDS-studien (Vehicle Dependability Study) måler problemer eiere av nye biler rapporterer etter 12 til 36 måneders bruk. J.D. Power sjekker 177 typer problemer innen for åtte kategorier:
- Engine and transmission (motor og transmisjon)
- Vehicle exterior (eksteriør)
- Driving experience (kjøreopplevelse)
- Features/controls/display (FCD) (egenskaper, innstillinger, display)
- Audio/communication/entertainment/navigation (ACEN) (det vi gjerne omtaler som infotainment på «norsk»)
- Seats (seter)
- Heating, ventilation and cooling (HVAC) (innvendig klima)
- Vehicle interior (interiør)
Kvaliteten defineres ut fra antall problem per 100 biler (PP100), og de laveste tallene er dermed synonymt med minst problemer.
Enkelt og uproblematisk
I den britiske undersøkelsen oppnår «OBOS»-merkene et snitt på 99 PP100, mens «premium»-merkene har et snitt på 161 PP100. Skoda, Suzuki og Kia ligger på topp, mens dyre merker som Land Rover, Audi, BMW og Mercedes ligger i bunnsjiktet.
En årsak er at de mest påkostede bilene gjerne har flere tekniske finesse – en av kategoriene som forårsaker flest problemer. Fem av de ti største problemene i bransjen er relatert til teknologi (ACEN-kategorien).
Mest rapporterte problemer er innebygget Bluetooth mobiltelefon, parring og oppsett av egne smart-telefoner. J.D. Power mener premium-merkene har mye å hente på kundesupport og opplæring på dette feltet.
Høye forventninger
- Britiske kunder forventer at den nye bilen deres skal være problemfri, ikke bare de første 90 dagene, men gjennom de første tre årene. Når de opplever det minste problem, kan det føre til at de mister tiltro til bilen og merket, sier seniordirektør Dr. Axel Sprenger i J.D. Power Europa.
VDS-studien måler både direkte defekter og det kundene oppfatter som designproblemer. Begge deler påvirker eierens tilfredsstillelse og lojalitet.
Av de som ikke opplever noen problemer i det hele tatt, sier 46 % at de definitivt vil kjøpe / lease samme merke igjen og 66 % at de vil definitivt anbefale merket / modellen til andre.
Til sammenligning, blant de som opplever et eller flere problemer, sier 38 % at de definitivt vil kjøpe / lease samme merke igjen, og 55 % vil anbefale det til andre.
For andre år på rad er Skoda det merket som har minst feil med «bare» 66 PP100, godt under bransjegjennomsnittet på 113 PP100.
Skoda topper to av segmentene med Fabia og Octavia, mens Ford, Kia, Mercedes, Toyota og Vauxhall vinner hvert sitt av de øvrige segmentene.