-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Når sjekket du bremsevæsken sist?
Hver sjette bil har for dårlig bremsevæske, viser en ny telling. Resultatet kan bli bremsesvikt og livsfarlige situasjoner.

– En sjekk av 100 biler som var innom våre verksteder i sommer viste at 17 av dem hadde dårlig bremsevæske med for lavt kokepunkt, sier kjedesjef Ove Bakkemo i BilXtra.
Bremsevæsken sørger for at du til enhver tid har riktig trykk når du tråkker på bremsepedalen. Gammel væske kan føre til at bremsene slutter å virke ved kraftig eller vedvarende bremsing.
– Bremsevæsken skal motstå varmen som utvikles i bremsesystemet og tåle temperaturer på opp mot 250 grader. Når den kommer i kontakt med luft, trekker den til seg fuktighet. Det skaper kondens og reduserer kokepunktet, sier Bakkemo.
Farlig sovepute
Kondensen kan også føre til rust i hjul- og bremsesylindrene.
– Bremsevæsken bør byttes hvert annet år, og dette følger gjerne bilens serviceintervall. Vi er nok mest bekymret for bileiere som ikke følger opp servicene og bruker de periodiske kjøretøykontrollene som sovepute. Der sjekkes ikke kokepunktet på bremsevæsken, sier Ove Bakkemo i BilXtra.
Kvaliteten på bremsevæsken svekkes raskere i Norge enn på sørligere breddegrader.
– Vi har fire årstider, mye vær og mye fukt store deler av året. Det går utover bremsevæsken. Det er viktig å følge de anvisningene for bytte og vedlikehold som finnes i instruksjonsboken, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.
Langs kysten
Han peker på at folk som bor langs kysten må passe ekstra godt på.
– Fuktig klima gir kortere holdbarhet for bremsevæsken, sier Engebretsen.
I eldre bruktbiler er det ikke uvanlig at serviceheftet mangler.
– Da kan ikke den nye eieren vite når bremsevæsken sist ble kontrollert. I slike tilfeller bør det gjøres ganske umiddelbart, sier Ove Bakkemo i BilXtra.