-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford kutter F, og viser nye
Det er dramatisk når Ford i USA forteller at de skal kutte produksjonen frem mot årsskiftet med 21 prosent. Og overraskende når vi ser at dette også gjelder F-modellen - USAs mest solgte. Samtidig presenterer Ford 2008-modellene.
Ford Zik Zakker fra den ene avgjørelsen til den andre om dagen. Den siste er at produksjonen skal skjæres vesentlig ned for å bli kvitt overfyllte lagre.
Det spesielle sjokket er at dette også gjelder F-serien, en bil Ford har solgt nesten en halv million av frem til nå i år. En bil som står for en firedel av det samlede USA-volumet for den blå ovalen, men som man regner med bidrar til mer enn halvparten av Fords inntjening.
Tendensen har vært klar i hele år, og helt tydelig fra april. Så langt har markedsandelen for store trucks sunket fra 15 til under 13 prosent i USA – det vil si mer enn 300.000 biler.
Men samtidig som dette skjer trekker Ford teppet til side for noen av sine 2008-modeller. Og det man får se, tyder på at giganten endelig har begynt å forstå at et av midlene for å møte krisen er å bygge biler som folk vil ha.
Super Duty-serien av F-truckene vil få nye 6,4-liters dieselmotorer som blir sterkere enn dagens 6-liters bensinbrennere, samtidig som de vil få merkbart lavere forbruk.
Dette er nye motorer med partikkelfilter, som er bygget både for å kunne bruke den nye svovelfattige dieselen i USA (ny driftsoffstandard den 15. oktober), og for å møte de nye utslippskravene som trer i kraft den 1. januar neste år.
Selv om bilene heter 2008-modeller, skal de ut på markedet ganske tidlig neste vår. Og ikke før den tid vil Ford offentliggjøre forbruk- og utslippsverdier. Av konkurransemessige årsaker forklarer de.